Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Затягат контрола при шофьорските курсове

Снимка: Радио ВИДИН

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и практическа част, до явяването на изпит. Приложението е безплатно и може да се използва на всякакви мобилни устройства. С нововъведението се цели да се преодолее голяма част от слабостите при обучението на млади шофьори и те да излязат подготвени на пътя, коментира министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Вицепремиерът лично представи приложението, с демонстрация в учебна кола.

"Това всъщност е много полезно, защото пътувайки навсякъде, хората, които се учат, свикват да работят и с навигационна система... Хората искат да са убедени, че децата, близките им взимат реални уроци, реални километри се покриват и целта на това малко, леко приложение е точно тази... "

По думите на автоинструктора от Враца Красимир Начев, който има над 50 години стаж в обучението на шофьори, новите мерки са тоталитарни в условията на демокрация. 

"Държавата има да следи частните фирми, след като финансира обучението на курсистите. След като тя не финансира обучението на курсистите, следователно не може да проследява тяхното обучение... Ние затова се борихме против въвеждането на, то не се казва електронно обучение, а електронно проследяване... Единственото задължение е на курсиста, който дава средства за своето обучение е да следи как се провежда учебният процес... Не може в условията на капитализъм, пазарни отношения, държавата да бъде стожер и да се грижи единствено да те следи и да ти налага санкции, без да има стимули. Вие чули ли сте някой път държавата да награди някоя фирма, която обучава водачи на МПС?"

Красимир Начев коментира още, че самото приложение не помага в учебния процес.

"Абсолютно нищо не ми помага в учебния процес, нито на мен, нито на курсиста. Единствено трябва да опъвам тук едни кабели, които пречат на учебния процес, постоянно да следя устройството дали има ток или няма, дали е прегряло от слънцето или не, да слизам да го охлаждам и такива работи стават. Да не говоря, че има такива сенчести места, където нямаме GPS... Лично мен и колегите, с които тук и в цялата страна съм говорил ни затруднява, но не ни улеснява. Защо не го направят алтернативно, който иска да води учебния процес на хартиен носител, който иска да го води на магнитен носител и да види каква ще бъде разликата след 6 месеца или 1 година, никаква, абсолютно никаква..." 

Красимир Начев казва, че инструкторът би трябвало да има право на преценка относно това от колко часа се нуждае съответният курсист. 

"Защо не дават на един преподавател да преценява? Ако вие имате по някакъв начин придобити умения от родители или сте карали курс по картинг или по автомобилизъм, защо не ви се дава да бъдат в намален хорариум часовете, по преценка на преподавателя. Защо това нещо го няма? Аз съм специалистът, аз преценявам... А изпитът е този, който казва "да" или "не". Изпитът е границата, там се одобрява дали правилно е подготвен курсистът или неправилно и съответно фирмите, които обучават, си вземат необходимите бележки, които се дават от инспекторите задължително на изпита, какви пропуски има фирмата, дават предписания и ние се мъчим да ги изпълняваме..."

Водачи коментират, че новите мерки, включващи проследяване на целия процес при шофьорските курсове са от полза. Казват, че навремето книжка за автомобил се е изкарвала много по-трудно, а контролът е бил много по-сериозен. 

"Това е полезно, защото ще ги обучат чрез контрол, а няма да има "давай книжка бързо"... Редно е да има контрол и то на всичко - и на школи, и на пешеходци, и на всичко. Ние в тази демокрация много ударихме на свободия... То има преподготовка от дядо, от татко, кара някъде и отива 30, 40% готов при инструктора, което донякъде е добре. Остава другата част, инструкторът да си довърши работата и излизат перфектни шофьори... Малко контрол естествено. Без контрол какво става? Мога много да Ви говоря по тая тема, защото съм офицер от армията и съм бил в школата в Лом за водачи. Хубаво, това е чудесно и навремето е имало контрол, и аз съм упражнявал този контрол... Контролът е хубаво нещо, но въпросът е какво му се вменява в главата на този млад шофьор." 

За осъществяване на допълнителен контрол изпитът за шофьорски курс се записва и от камера. Специален алгоритъм на GPS приложението гарантира, че кандидат-шофьорът изпълнява различни маневри - определен брой завои наляво, пристрояване, преминаване през кръстовища и светофари. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Долно Линево - красиво село на брега на Дунав

Днес гостуваме в село Долно Линево -  едно от малкото села в България, в което няма пустеещи къщи. Долно Линево се намира в община Лом, област Монтана. Селото е на брега на река Дунав, на 5 км източно от общинския център, а прекрасната природа и пленяващият изглед към реката са сред причините много хора да си купуват вили и къщи и да прекарват..

публикувано на 17.10.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Пеевски протяга ръка към властта

Трус в политиката след изборите в Пазарджик.  ГЕРБ с остра реакция.  Бойко Борисов отправи предупреждение към партньорите и заговори за предсрочни избори.  Предстои ли нов формат, след като бившият премиер пожела преформатиране на властта?  Делян Пеевски от своя страна поиска официално да влезе в управлението на страната.  Политическото статукво..

публикувано на 16.10.25 в 10:00

Какво ядат децата ни в училище?

Точно месец измина от началото учебната година и отново на дневен ред излиза въпросът за качеството на храната, която се предлага на учениците в училищата. Това е тема, която засяга хиляди семейства ежедневно. Днес ще се опитаме за разберем повече за това какво реално стига до ученическите чинии. Спазват ли се изискванията за качеството на храната и..

публикувано на 15.10.25 в 11:53

Справя ли се кабинетът "Желязков"

Справя ли се кабинетът "Желязков" с управлението на страната? Имат ли основание критиките на опозицията към управляващите? Стабилна ли е коалицията? Решава ли проблемите на хората в Северозапада? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника". В момента основната политическа война в България e за геополитическата ѝ ориентация . Това заяви..

публикувано на 14.10.25 в 13:14

Как да направим българските общини по-добри места за живот

Годишната среща на местните власти- водещото събитие на Националното сдружение на общините в Република България /НСОРБ/, се провежда в курортния комплекс Албена. Събитието е част от проявите, посветени на Деня на българската община. През тази година форумът се провежда от 12 до 14 октомври и преминава под мотото "Безкрайни възможности в..

публикувано на 13.10.25 в 14:27

Село Вирове съхранява българските традиции и дух

В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село  Вирове, което се намира  на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт.  Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея.  Селото е заселено след 1882 г.  И днес..

публикувано на 10.10.25 в 12:00

Теодор Димокенчев: Социалната ни система е построена върху лъжи

За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година.  Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..

публикувано на 09.10.25 в 10:00