Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Затягат контрола при шофьорските курсове

Снимка: Радио ВИДИН

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и практическа част, до явяването на изпит. Приложението е безплатно и може да се използва на всякакви мобилни устройства. С нововъведението се цели да се преодолее голяма част от слабостите при обучението на млади шофьори и те да излязат подготвени на пътя, коментира министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Вицепремиерът лично представи приложението, с демонстрация в учебна кола.

"Това всъщност е много полезно, защото пътувайки навсякъде, хората, които се учат, свикват да работят и с навигационна система... Хората искат да са убедени, че децата, близките им взимат реални уроци, реални километри се покриват и целта на това малко, леко приложение е точно тази... "

По думите на автоинструктора от Враца Красимир Начев, който има над 50 години стаж в обучението на шофьори, новите мерки са тоталитарни в условията на демокрация. 

"Държавата има да следи частните фирми, след като финансира обучението на курсистите. След като тя не финансира обучението на курсистите, следователно не може да проследява тяхното обучение... Ние затова се борихме против въвеждането на, то не се казва електронно обучение, а електронно проследяване... Единственото задължение е на курсиста, който дава средства за своето обучение е да следи как се провежда учебният процес... Не може в условията на капитализъм, пазарни отношения, държавата да бъде стожер и да се грижи единствено да те следи и да ти налага санкции, без да има стимули. Вие чули ли сте някой път държавата да награди някоя фирма, която обучава водачи на МПС?"

Красимир Начев коментира още, че самото приложение не помага в учебния процес.

"Абсолютно нищо не ми помага в учебния процес, нито на мен, нито на курсиста. Единствено трябва да опъвам тук едни кабели, които пречат на учебния процес, постоянно да следя устройството дали има ток или няма, дали е прегряло от слънцето или не, да слизам да го охлаждам и такива работи стават. Да не говоря, че има такива сенчести места, където нямаме GPS... Лично мен и колегите, с които тук и в цялата страна съм говорил ни затруднява, но не ни улеснява. Защо не го направят алтернативно, който иска да води учебния процес на хартиен носител, който иска да го води на магнитен носител и да види каква ще бъде разликата след 6 месеца или 1 година, никаква, абсолютно никаква..." 

Красимир Начев казва, че инструкторът би трябвало да има право на преценка относно това от колко часа се нуждае съответният курсист. 

"Защо не дават на един преподавател да преценява? Ако вие имате по някакъв начин придобити умения от родители или сте карали курс по картинг или по автомобилизъм, защо не ви се дава да бъдат в намален хорариум часовете, по преценка на преподавателя. Защо това нещо го няма? Аз съм специалистът, аз преценявам... А изпитът е този, който казва "да" или "не". Изпитът е границата, там се одобрява дали правилно е подготвен курсистът или неправилно и съответно фирмите, които обучават, си вземат необходимите бележки, които се дават от инспекторите задължително на изпита, какви пропуски има фирмата, дават предписания и ние се мъчим да ги изпълняваме..."

Водачи коментират, че новите мерки, включващи проследяване на целия процес при шофьорските курсове са от полза. Казват, че навремето книжка за автомобил се е изкарвала много по-трудно, а контролът е бил много по-сериозен. 

"Това е полезно, защото ще ги обучат чрез контрол, а няма да има "давай книжка бързо"... Редно е да има контрол и то на всичко - и на школи, и на пешеходци, и на всичко. Ние в тази демокрация много ударихме на свободия... То има преподготовка от дядо, от татко, кара някъде и отива 30, 40% готов при инструктора, което донякъде е добре. Остава другата част, инструкторът да си довърши работата и излизат перфектни шофьори... Малко контрол естествено. Без контрол какво става? Мога много да Ви говоря по тая тема, защото съм офицер от армията и съм бил в школата в Лом за водачи. Хубаво, това е чудесно и навремето е имало контрол, и аз съм упражнявал този контрол... Контролът е хубаво нещо, но въпросът е какво му се вменява в главата на този млад шофьор." 

За осъществяване на допълнителен контрол изпитът за шофьорски курс се записва и от камера. Специален алгоритъм на GPS приложението гарантира, че кандидат-шофьорът изпълнява различни маневри - определен брой завои наляво, пристрояване, преминаване през кръстовища и светофари. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и на ДПС Делян Пеевски (вдясно)

Според социолозите: ГЕРБ остава водещата политическа сила

След началото на новия политически сезон електоралните нагласи сочат нарастваща интрига за второто място, но и за местата след него. Ако изборите бяха през септември, ГЕРБ щеше да получи почти 27 % подкрепа, докато ПП-ДБ, Възраждане и ДПС-Ново начало се движат на едно равнище с над 13,5 %.  На политическата сцена прехвърчаха искри между Бойко..

публикувано на 25.09.25 в 10:00

Защо поскъпват стоките от малката потребителска кошница?

Според КНСБ, съществуват скандални различия между цените, обявени от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), и крайните цени за потребителите. Разликата при някои продукти е 20-50-100%. Това заяви за БНР Виолета Иванова , заместник-директор на Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ. 30% е разликата при..

публикувано на 24.09.25 в 10:45

Преходът към еврото: съветите на експерти

Как през следващите месеци ще се справим с процеса на преминаване от българския лев към еврото? Отговор дадоха представители на различни държавни институции и неправителствения сектор по време на информационни срещи във Враца и Монтана . Целта на инициативата е експерти да отговорят на всички въпроси и притеснения на българите и бизнеса по места...

публикувано на 23.09.25 в 13:38

Колко ценна е за нас Независимостта

На 22 септември отбелязваме Деня на независимостта на България. Обявен е за официален празник с решение на Народното събрание от 10 септември 1998 година. Независимостта на България е провъзгласена с Манифест на 22 септември 1908 година в църквата "Св. Четиридесет мъченици" в старопрестолния град Търново. Независимото Българско царство е признато от..

публикувано на 22.09.25 в 13:25
Людмила Макавеева, кмет на село Аспарухово

Кметът на Аспарухово: Инфраструктурата ни е най-добра в цялата община

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Аспарухово , община Медковец. Сравнително оживено и много поддържано село в Северозапада.  Посреща ни Людмила Макавеева - млада и мотивирана дама, която заема поста от 2011 година. Преди да стане кмет е работила като секретар в кметството, а за кратко и като счетоводител. Споделя, че в малките..

публикувано на 19.09.25 в 11:10

Александър Михайлов: Летаргично общество сме, което е загубило протестната си енергия

Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента.  Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани.  59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..

публикувано на 18.09.25 в 11:00

Плащат ли навреме данъците си жителите на Северозапада?

Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..

публикувано на 17.09.25 в 10:45