Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Затягат контрола при шофьорските курсове

Снимка: Радио ВИДИН

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и практическа част, до явяването на изпит. Приложението е безплатно и може да се използва на всякакви мобилни устройства. С нововъведението се цели да се преодолее голяма част от слабостите при обучението на млади шофьори и те да излязат подготвени на пътя, коментира министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Вицепремиерът лично представи приложението, с демонстрация в учебна кола.

"Това всъщност е много полезно, защото пътувайки навсякъде, хората, които се учат, свикват да работят и с навигационна система... Хората искат да са убедени, че децата, близките им взимат реални уроци, реални километри се покриват и целта на това малко, леко приложение е точно тази... "

По думите на автоинструктора от Враца Красимир Начев, който има над 50 години стаж в обучението на шофьори, новите мерки са тоталитарни в условията на демокрация. 

"Държавата има да следи частните фирми, след като финансира обучението на курсистите. След като тя не финансира обучението на курсистите, следователно не може да проследява тяхното обучение... Ние затова се борихме против въвеждането на, то не се казва електронно обучение, а електронно проследяване... Единственото задължение е на курсиста, който дава средства за своето обучение е да следи как се провежда учебният процес... Не може в условията на капитализъм, пазарни отношения, държавата да бъде стожер и да се грижи единствено да те следи и да ти налага санкции, без да има стимули. Вие чули ли сте някой път държавата да награди някоя фирма, която обучава водачи на МПС?"

Красимир Начев коментира още, че самото приложение не помага в учебния процес.

"Абсолютно нищо не ми помага в учебния процес, нито на мен, нито на курсиста. Единствено трябва да опъвам тук едни кабели, които пречат на учебния процес, постоянно да следя устройството дали има ток или няма, дали е прегряло от слънцето или не, да слизам да го охлаждам и такива работи стават. Да не говоря, че има такива сенчести места, където нямаме GPS... Лично мен и колегите, с които тук и в цялата страна съм говорил ни затруднява, но не ни улеснява. Защо не го направят алтернативно, който иска да води учебния процес на хартиен носител, който иска да го води на магнитен носител и да види каква ще бъде разликата след 6 месеца или 1 година, никаква, абсолютно никаква..." 

Красимир Начев казва, че инструкторът би трябвало да има право на преценка относно това от колко часа се нуждае съответният курсист. 

"Защо не дават на един преподавател да преценява? Ако вие имате по някакъв начин придобити умения от родители или сте карали курс по картинг или по автомобилизъм, защо не ви се дава да бъдат в намален хорариум часовете, по преценка на преподавателя. Защо това нещо го няма? Аз съм специалистът, аз преценявам... А изпитът е този, който казва "да" или "не". Изпитът е границата, там се одобрява дали правилно е подготвен курсистът или неправилно и съответно фирмите, които обучават, си вземат необходимите бележки, които се дават от инспекторите задължително на изпита, какви пропуски има фирмата, дават предписания и ние се мъчим да ги изпълняваме..."

Водачи коментират, че новите мерки, включващи проследяване на целия процес при шофьорските курсове са от полза. Казват, че навремето книжка за автомобил се е изкарвала много по-трудно, а контролът е бил много по-сериозен. 

"Това е полезно, защото ще ги обучат чрез контрол, а няма да има "давай книжка бързо"... Редно е да има контрол и то на всичко - и на школи, и на пешеходци, и на всичко. Ние в тази демокрация много ударихме на свободия... То има преподготовка от дядо, от татко, кара някъде и отива 30, 40% готов при инструктора, което донякъде е добре. Остава другата част, инструкторът да си довърши работата и излизат перфектни шофьори... Малко контрол естествено. Без контрол какво става? Мога много да Ви говоря по тая тема, защото съм офицер от армията и съм бил в школата в Лом за водачи. Хубаво, това е чудесно и навремето е имало контрол, и аз съм упражнявал този контрол... Контролът е хубаво нещо, но въпросът е какво му се вменява в главата на този млад шофьор." 

За осъществяване на допълнителен контрол изпитът за шофьорски курс се записва и от камера. Специален алгоритъм на GPS приложението гарантира, че кандидат-шофьорът изпълнява различни маневри - определен брой завои наляво, пристрояване, преминаване през кръстовища и светофари. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Скандали, но и нормализация белязаха парламентарния сезон

Политическите процеси у нас постепенно се нормализират и правителството има шанс да управлява пълен мандат. Това каза в "Посоките на делника" изпълнителният директор на социологическата агенция "Галъп интернешънъл болкан" Петко Петков в коментар за края на парламентарния сезон. "Въпреки скандалите и вотовете на недоверие, парламентът работи,..

публикувано на 05.08.25 в 13:19

Опозицията подготвя вот на недоверие през септември

Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност.  Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..

публикувано на 31.07.25 в 10:00

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45

Горещо политическо лято

Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..

публикувано на 29.07.25 в 12:23

Ще станат ли продължителните екстремни температури новата реалност?

Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..

публикувано на 28.07.25 в 11:40

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50

"Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора..."

" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява .  Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна .  Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..

публикувано на 24.07.25 в 10:00