„Иконите спят” е онлайн проект между театъра и киното, посветен на Гео Милев, творческа хипотеза за последните 9 месеца от живота на поета.
Режисьор на проекта е Елица Йовчева. Провокирана от личността на поета Гео Милев, тя се заема с нелеката задача да създаде текстове, които са вдъхновени от живота и творчеството на големия поет. Монологичните кино епизоди са заснети и се излъчват онлайн.
Фотограф и оператор е Мария Цветкова. В ролята на Гео Милев, неговата съпруга и агента влизат Цветан Пейчев, Александра Майдавска и Зафир Раджаб.
Проектът се осъществява с финансовата помощ на Национален фонд „Култура“.
Обичате да се предизвиквате, обичате по-нестандартните форми в изкуството. В този смисъл „Иконите спят“ предизвикателство към Вас самата ли беше?
Със сигурност. На първо място – да, защото изисква голяма доза смелост и е нещо като следваща стъпка в моите творчески търсения, тъй като включва и написването на текст, подбора на подходящ екип, търсене на финансиране, съчетаване на кино и театрални средства. Срещата с публиката, която никога не знаеш как ще протече. В този смисъл е огромно предизвикателство и висока летва, която си поставих.
Защо избирате Гео Милев?
Гео Милев е за мен огромно вдъхновение, от гледна точка на това, че е притежавал една неизчерпаема творческа енергия. И тезите и темите, които е повдигал и разисквал, които са го държали буден по цели нощи, считам за актуални и необходими в съвременността. Той е иноватор, реформатор на българската литература, на българския театър на българското изкуство като цяло. И на мен лично като творец много ми липсват такива личности във времето, в което живеем. И понеже рядко ги откривам, реших, че бих могла да си позволя да възкреся и интерпретирам една от тях.
Върху какво точно се фокусирате в „Иконите спят“? Какво изследвате?
Изследвам негероичния образ на Гео Милев и всички онези въпроси, които се стремим да не си задаваме, когато мислим за една икона, за един авторитет. Вълнувам се от човешката същност на Гео Милев, от това какво е правил, когато е бил сам, за какво си е мислил, какви са били вътрешните му борби. Целта ми е да снема ореола му на безпогрешен, безапелационен авторитет и да се докосна до неговата идентичност, личност. Като човек, който среща човек и открива всички причини, поради които после той е станал една голяма възхитителна личност.
Как избрахте актьорите, които ще свършат тази работа?
Ще бъда честна - доста интуитивно. За първи път дадох воля повече на интуицията си, отколкото на рационалния си избор. Това важи за Александра Майдавска и Цветан Пейчев. С Цветна Пейчев съм работила и преди, но за първи път усетих , че за тази много предизвикателна роля той притежава всички качества, които аз не съм виждала, но знам, че са там. Същото важи и за Александра Майдавска. Бях я гледала в няколко нейни превъплъщения и имах усещането за човек с висок професионализъм, който, въпреки че е толкова млад и все още е по-скоро неопитен, ще подходи много отговорно към задачата.
Зафир Раджаб беше интересен избор, защото интерпретацията на агента, която пресъздадохме, е доста противоречива. Това не е интерпретация на един възрастен, озлобен, наказващ човек, а по-скоро на един млад човек, който търси отговори.
Разкажете за този формат, който съчетава театър и кино.
Човек би си помислил, че това е компромисен вариант, имайки предвид ситуацията , в която в момента сме поставени и трябва да работим. В момента, в който реших да не подхождам скептично, а по-скоро да се впусна в това приключение, осъзнах, че театърът и киното имат много допирни точки. Трябва са се търсят подходящите изразни средства, които да достигнат до зрителя. Тук това, което се получи, не е изцяло иновативен невиждан жанр, а едно много добро съчетание, по-скоро един танц между актьора и камерата. Камерата, която се движи заедно с актьора, го изследва задълбочено. Тя е око, което вниква в дълбоката му същност. Смятам, че се получи много добър хибрид между театър и кино, с кино средства. Опитали сме се да намалим театралността максимално, но позовавайки се изцяло на един театрален текст. За да бъдем верни на изкуствата, които отстояваме и в които се реализираме.
Варненският музикант и композитор Мирослав Гочев е готов с втория си албум. Заглавието му е "Infinity" и за разлика от дебютния албум на MiroMAG , "By The Sea", тук музиката е изцяло електронна. Започнах работата по този албум още през 2021 г. - разказва Мирослав Гочев. - Тъй като съм доста зает, процесът отне повече време, но ето, че..
Общинската администрация налага своите решения без диалог с общински съвет. Тази теза изказа в обзорното предаване на Радио Варна общинският съветник от партия „Възраждане“ Георги Георгиев. В частност, той оспори проектобюджета на община Варна за 2025 г. С думите, че не предлага нищо ново или конструктивно, а се явява продължение на предходната..
Над 27 млн. лева повече от миналата година предвижда варненския проектобюджет за образование. От близо 290 милиона лева обаче, 99% отиват за заплати на училищния и непедагогически персонал, каза в обзорното предаване на Радио Варна заместник кметът с ресор образование Павел Попов. По думите му, едва 1% са средствата от държавата за капиталови..
Пресиана Леонидова, която спечели специалната награда на Радио Варна за звукозапис на Националния детски фолклорен конкурс „Диньо Маринов“, е ученичка в 11 клас в Национално училище по изкуствата "Добро Христов" във Варна. Вече 11 години се занимава с гъдулка и с народно пеене. Нейни преподаватели са Иванка Друмева (по пеене) и Симеон Семеонов (по..
Първата българска пощенска марка е била издадена на 1 май 1879. И така днешния ден е и Ден на българската пощенска марка. Родните пощенски маркипо онова време били наричани "сантими". Номиналната им стойност била 5 сантима, тъй като тогава не е съществувала българска парична единица. На марките бил изобразен изправен лъв с корона като символ на..
Цветомир Върбанов-SemDD е видеооператор, продуцент и режисьор. Автор е на редица музикални видеоклипове и е продуцирал документалния късометражен филм "Disconnected" на режисьорката Мария Голубцова, с който участва на фестивала на българското документално и анимационно кино "Златен ритон" в Пловдив през 2024 г. Той е пътешественик с много и..
Вече трета година инициативата "Градообитатели" превръща трафопостове във Варна в произведения на изкуството. Кампанията започва всяка година на 1 април, и се радва на голям интерес. Първият изрисуван трафопост 2025-а се намира в района на Колхозния пазар - на улица "Акад. Методи Попов"12, и събира деветима артисти и доброволци, които обичат..