Каква беше 2020-а за за човека на изкуството? Въпрос, който предаването на Радио Варна „Гравитация нула“ зададе на автори от различни сфери на културата. Държим да ви срещаме с мислещи хора, които създават качествени продукти и които умеят да различат доброто изкуство от имитацията. Затова на фокус е графичният дизайнер и художник Димитър Трайчев. През 2020 година той осъществи и няколко творчески проекта, леко встрани, макар и в пряка връзка с графичния дизайн. Според него в тази изолация си длъжен да направиш концентрация и е крайно време във Варна да се произведе един продукт, който, грубо казано, да ударим в тезгяха - това много отдавна не се е случвало.
Можем ли да наречем 2020 година позитивна?
Във всеки случай не и негативна. Изпитанието е предизвикателство, нали? Така ни убеждават от рекламите. Някои свършихме добра работа, естествено, че всичко клони към нулата, но в тази изолация си длъжен да направиш концентрация. А като направиш концентрация, изведнъж виждаш, че въпреки дигитализацията човешкото отношение става все по-ценно. Аз мисля, че дигитализацията, насилствената /в образованието и в администрацията, в здравеопазването не се е случила все още/ свърши добра работа.
В семеен план човекът погледна другия до себе си, срещу себе си, видя, че и той е човек, че и той има проблеми. А пък за моята професия, графичния дизайн, е почти златно време. Защото за пръв можеш един проект да го устискаш от край до край, сроковете сега са по-меки, поради всеобщото разбиране за трудност, и се свършват доста прилични неща, в областта на графичния дизайн говоря само.
Ако трябва да разширим областта и да говорим за изкуството като цяло, там направи ли се достатъчно, за да могат творците да продължат да правят това, което най-добре умеят?
За художниците например сега е много добро време, тъй като художникът по принцип е дресиран, че публиката му трябва, когато творбата бъде приключена и започва собствен път, който е далеч от неговити първоначални намерения даже.
Това време всъщност изкара ли човека от човека, показахме ли истинските си лица?
Не го изкара, а го вкара, защото истинското лице е вътре в теб, а кой е пенсионер и кой тийнейджър, това е подробност от пейзажа.
Каква беше годината за Димитър Трайчев? Излезе „АЗ и другите“ – едно книжно издание, квадратно, прави ми впечетление, че обичате квадрата...
Нещата, които правя тази година, не са посветени на Малевич, но квадратът е дълбоко заложен в мен. Даже серията „Монокъл“, която правих през март, тази серия кръг, вписан в квадрат, продължи своя живот и сега вече са натрупани 45 работи. А „АЗ и другите“ е като отчетен доклад, тъй като изданието за култура А 3 е плод на 20-годишни усилия. Тук са фокусирани усилията на много хора, аз съм селектирал само своите неща, върху тях имам права и мога да ги покажа на публиката, събрах това, което съм написал във виртуалното издание А 3.
Тъжно ми е малко, че неща, писани преди 14 години, звучат актуално и днес. Това е малко тъжно.
А не е ли тъжно 20 години да са събрани в сантиметър дебела книга?
Изглежда така само на пръв поглед, но ако видите първите броеве от 1994 година, там за един месец са се случвали толкова неща, в които съм бил участник или свидетел, описани в едно изречение, които сега са културният календар за цяла година.
Имаше един кипеж в началото на демокрацията, дай, Боже, сега да се възстанови това нещо! Защото освен потребители, ние трябва и да произведем нещо. То може и да е глупост, но трябва да произведем нещо. Особено за Варна, която е консуматорски настроена и това е стара традиция, е крайно време да произведем един продукт, който да ударим на тезгяха! Това отдавна не се е случвало, за съжаление...
Цялото интервю на Мартин Николов с Димитър Трайчев може да чуете в звуковия файл.
В края на академичната 2024-2025 година заради действащата нормативна база за изчисляване се стигна до шокиращо повишаване на семестриалните такси за платено обучение във българските университети. Имаше реакция както от студентската общност, включително студентски протести, така и от ръководството на много академични институции и от Съвета на..
Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..
С постепенен преход от ваканция към училище родителите могат да помогнат на децата си, ученици в малките класове, да се освободят от излишния стрес преди началото на учебната година. Това каза в сутрешния блок на Радио Варна Валерия Симеонова. Рязката смяна на режима често води до напрежение, казва тя. Родителите могат да адаптират с малки стъпки..
Виктор Димитров е едно от новите лица на Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров" . Публиката ще го види в представлението "Последното изкушение на Христос", което ще се играе утре, 3 септември, от 20 часа на основна сцена. "Обичам Варна и за мен е сбъдната мечта да играя в театъра. Тук мога да прекарам цялата си кариера", подчерта той за Радио..
140-годишнината от Съединението на Княжество България и Източна Румелия се отбелязва през днешния ден. До Съединението се стига след народни бунтове в Панагюрище, Чирпан, Пазарджик и Горно Конаре и други южнобългарски селища, организирани и координирани от Българския таен централен революционен комитет . В резултат на моенен преврат, оглавен..
Политическите партии от години обръщат гръб на младежката аудитория. Това подчерта за Радио Варна политологът Атанас Радев, председател на Националния младежки форум. Според него темите, които вълнуват младите хора, рядко стигат до дневния ред на парламента. Младежите, допълни Радев, често първи усещат къде буксува системата. Партиите са..
Всеки може да се научи да говори пред хора, стига да има какво да каже. Това каза експертът по публична реч и преподавател по сценично поведение Мартин Кърнолски. За да станеш добър оратор, е необходимо да следваш принципите, посочи той. В езика има над 30 вида публична реч - мотивационна, благодарствена, за сватба, дори и за погребение. Затова,..