Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дигитално Черноморие в магазин за месо? Защо не.

Варненското име в графичния дизайн, художникът Димитър Трайчев, за пореден път провокира публиката в морския град. Новият му проект „Monocle. Wet Edition“ представя едно дигитално Черноморие, така както артистът го е видял в крайбрежните си пътешествия през последните 20 години. Сред създадените със средствата на дигиталните технологии пейзажи са кътове от Северното Черноморие и символни образи като варненския гларус – най-популярната варненска птица, белязала с името си и родните спасители на плажа.

Основното предизвикателство към публиката е мястото, където е подредена изложбата. Това е месарският магазин на ъгъла на улиците „Македония“ и „Любен Каравелов“. Собственикът на магазина Явор Григоров всъщност е дипломиран живописец.


А самият Трайчев въвежда приятелите си в проекта така: „Кое е по-малкото зло? Слон в стъкларски магазин или дизайнер в месарски?

Светлана Вълкова разговаря с автора:

Повечето хора не биха възприели идеята изложба да се подрежда в месарски магазин. Какво ще кажете, за да ги опровергаете?

Това не ми е нито първото, нито последното, надявам се, участие в такива нетрадиционни пространства – нетрадиционни в кавички. Традицията на арт базарите, тези, на които аз съм свидетел, датира от края на 70-те, началото на 80-те години на миналия век. Съюзът на българските художници и варненската група организираше базари в малката зала, където сега се продават дюнери. Имаше, сега му казват workshop, директно се принтваха графики – офорти на известни художници, хората купуваха на популярни цени, наблюдаваха процеса и всичко беше страхотно. Т.е. много хора, които нямаха възможност да купуват на изложбени цени, в момента притежават в домовете си оригинали на Стоимен Стоилов. След това на „Златни пясъци“ правихме базари - по хотели. В началото това изглеждаше учудващо, но след това народът свикна, защото той все си иска натюрморта, романтичния поглед, залеза, изгрева – каквито сега се бълват. Затова спряхме с тези базари, те се обезсмислиха. И в ресторанти съм правил, и то не сам – повличам група със себе си, т.е. всички сме в пропастта, ако се провалим...

Така че – в месарски магазин... той не е и обикновен месарски магазин, неговият собственик - Явор Григоров, е човек с художествено образование, но животът никого не пита сега...

Това, което показвате, е продължение на серията „Монокъл“ – „Дигитално Черноморие“?

Да, това са предимно пейзажи от Черноморието и то най-вече от Северното, което познавам и харесвам, или си въобразявам, че познавам, защото то е ужасно променливо.

В един ден, прекаран на Шабла /не е необходимо да си при бай Пешо/, морето се мени, облаците хвърчат – там е много ветровито, много е интересно, няма нищо общо с юг. Правил съм милиони фотографии от Тюленово, Камен бряг – божурите цъфтят, божурите не цъфтят; няма божури, но има макове; няма макове, но има изхвърлен делфин; няма делфин, но има оставена рибарска мрежа и т.н.

Просто това са туристически впечатления, които съм облякъл в една дигитална форма. Много скици по натура съм правил, много съм се разхождал по дългите плажове, които са страхотни. Имам прекрасни спомени с режисьора Явор Гърдев, с когото си говорехме за „Марат/Сад“ /представление на Варненския театър/ преди стотина години... И въобще беше...Северното Черноморие!

Е защо Северното?

Там природата е взела връх. И даже наличието на бетон не може да го прегази. Толкава е величествено. Липсват ми разказите на археолога Салкин, който беше епоха в туристоводенето, и на бай Пешо лакърдиите, на Коста среднощните изцепки на Крапец, то няма край... Имам много впечатления и моралното право като фен на това Черноморие да го представя на публиката така, както смятам, че може да бъде представено.

Всичко това обаче в минало време ли е?

Нищо не е в минало време. Повечето от половината изложба е с непоказвани физически работи. Освен това за да си докомплектовам експозицията, се заех да прекомпозирам стари неща. Оказа се, че е доста по-сложно, отколкото да ги нарисувам наново.

/.../

Кое е по-голямото зло – слон в стъкларски магазин или дизайнер в месарски?

Не знам, но собственикът, вече галерист, си взе белята с мен – системно вече не си доспива, а когато спи, има кошмари...

Аз най се радвам на това, че случайни минувачи питат „Какво става тук? Галерия ли ще става?“. А там са сложени пържолите, обаче се вижда, че нещо се случва. Всъщност нагледах се на луксозни возила на клиенти на съседния луксозен хотел и мисля, че тези два свята трябва да се срещнат. Каквото и да ни струва това. Както е казал Армстронг за малката крачка...няма да го повтарям.

И така цял месец?

Може би и повече. Интересното са не толкова моите работи, колкото удоволствието да курирам този проект, защото на Великден ни очаква Люба Томова със своите постери и там няма прошка.  

Т.е. това пространство ще се разработва?

Това пространство вече е спечелено за каузата на художниците. 


Цялото интервю с Димитър Трайчев може да чуете в звуковия файл

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

„Мотодзен. Рокерски истории“ – новата книга с разкази на Красимир Симеонов

Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..

публикувано на 23.07.25 в 08:00

Изложбата „А сега накъде?“ на Владимир Ванков - въпросът е винаги отворен...

В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно  на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..

публикувано на 22.07.25 в 08:00

Pi Stoffers (LORD OF THE LOST): Артистите трябва да създават, каквото искат да създават

Интервю с Pi Stoffers (LORD OF THE LOST) В екстремните жанрове на музиката е рядкост някой артист да се изправи пред предизвикателството на тройния албум. Примери има, но издаването на трилогия е много рисково начинание. И в същото време се изисква доза смелост и дързост да го направиш в времена, в които албумите все повече губят значението си...

публикувано на 21.07.25 в 09:45
Богдан Богданов

Богдан Богданов, ПП: Репресиите срещу нас няма да спрат, очакваме сценарият с Благомир Коцев да се повтори и в Благоевград

Според бившия министър на икономиката и настоящ депутат от ПП/ДБ, в момента управлява коалицията Борисов - Пеевски. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция", той заяви, че тази коалиция ще работи докато бъде постигната абсолютна диктатура, за да наложат стария модел. „Разбраха, че с нас не могат да го наложат“- каза народният представител...

публикувано на 19.07.25 в 15:45

Адв. Бранимир Балачев, ГЕРБ/СДС: Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва

Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва. Това обяви в ефира на обзорното предаване „Позиция“ депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той заяви, че според информацията, с която разполага, има достатъчно материал за повдигане на обвинение в организирана престъпна група. Народният представител припомни странното напускане на Диан Иванов..

публикувано на 19.07.25 в 14:39

Andreas Kisser (SEPULTURA): 40 години са красива история

Интервю с Andreas Kisser (SEPULTURA) 40 години отминаха от момента, в който няколко невръстни младежи от Бразилия направиха немислимото - събраха група и я кръстиха SEPULTURA. 40 години по-късно споровете коя е истинската SEPULTURA продължават. Дали тази SEPULTURA, която съвсем скоро ще достигне края на пътя, е автентичната? Какво значение има,..

публикувано на 18.07.25 в 08:00

Росица Димитрова - една мечтателка с фотоапарат

Мечтателка с фотоапарат, която преследва залези, изгреви и луната. Това е Росица Димитрова от Варна, травъл блогър, пътешественик, фотограф и ловец на кадри, които често обикалят света преди нея в медии като "National Geographic" и "Forbes". За втора поредна година нейна снимка влиза в престижна селекция на "Capture the Atlas", озаглавена "Нощните..

публикувано на 17.07.25 в 08:00