Варненското име в графичния дизайн, художникът Димитър Трайчев, за пореден път провокира публиката в морския град. Новият му проект „Monocle. Wet Edition“ представя едно дигитално Черноморие, така както артистът го е видял в крайбрежните си пътешествия през последните 20 години. Сред създадените със средствата на дигиталните технологии пейзажи са кътове от Северното Черноморие и символни образи като варненския гларус – най-популярната варненска птица, белязала с името си и родните спасители на плажа.
Основното предизвикателство към публиката е мястото, където е подредена изложбата. Това е месарският магазин на ъгъла на улиците „Македония“ и „Любен Каравелов“. Собственикът на магазина Явор Григоров всъщност е дипломиран живописец.
А самият Трайчев въвежда приятелите си в проекта така: „Кое е по-малкото зло? Слон в стъкларски магазин или дизайнер в месарски?
Светлана Вълкова разговаря с автора:
Повечето хора не биха възприели идеята изложба да се подрежда в месарски магазин. Какво ще кажете, за да ги опровергаете?
Това не ми е нито първото, нито последното, надявам се, участие в такива нетрадиционни пространства – нетрадиционни в кавички. Традицията на арт базарите, тези, на които аз съм свидетел, датира от края на 70-те, началото на 80-те години на миналия век. Съюзът на българските художници и варненската група организираше базари в малката зала, където сега се продават дюнери. Имаше, сега му казват workshop, директно се принтваха графики – офорти на известни художници, хората купуваха на популярни цени, наблюдаваха процеса и всичко беше страхотно. Т.е. много хора, които нямаха възможност да купуват на изложбени цени, в момента притежават в домовете си оригинали на Стоимен Стоилов. След това на „Златни пясъци“ правихме базари - по хотели. В началото това изглеждаше учудващо, но след това народът свикна, защото той все си иска натюрморта, романтичния поглед, залеза, изгрева – каквито сега се бълват. Затова спряхме с тези базари, те се обезсмислиха. И в ресторанти съм правил, и то не сам – повличам група със себе си, т.е. всички сме в пропастта, ако се провалим...
Така че – в месарски магазин... той не е и обикновен месарски магазин, неговият собственик - Явор Григоров, е човек с художествено образование, но животът никого не пита сега...
Това, което показвате, е продължение на серията „Монокъл“ – „Дигитално Черноморие“?
Да, това са предимно пейзажи от Черноморието и то най-вече от Северното, което познавам и харесвам, или си въобразявам, че познавам, защото то е ужасно променливо.
В един ден, прекаран на Шабла /не е необходимо да си при бай Пешо/, морето се мени, облаците хвърчат – там е много ветровито, много е интересно, няма нищо общо с юг. Правил съм милиони фотографии от Тюленово, Камен бряг – божурите цъфтят, божурите не цъфтят; няма божури, но има макове; няма макове, но има изхвърлен делфин; няма делфин, но има оставена рибарска мрежа и т.н.
Просто това са туристически впечатления, които съм облякъл в една дигитална форма. Много скици по натура съм правил, много съм се разхождал по дългите плажове, които са страхотни. Имам прекрасни спомени с режисьора Явор Гърдев, с когото си говорехме за „Марат/Сад“ /представление на Варненския театър/ преди стотина години... И въобще беше...Северното Черноморие!
Е защо Северното?
Там природата е взела връх. И даже наличието на бетон не може да го прегази. Толкава е величествено. Липсват ми разказите на археолога Салкин, който беше епоха в туристоводенето, и на бай Пешо лакърдиите, на Коста среднощните изцепки на Крапец, то няма край... Имам много впечатления и моралното право като фен на това Черноморие да го представя на публиката така, както смятам, че може да бъде представено.
Всичко това обаче в минало време ли е?
Нищо не е в минало време. Повечето от половината изложба е с непоказвани физически работи. Освен това за да си докомплектовам експозицията, се заех да прекомпозирам стари неща. Оказа се, че е доста по-сложно, отколкото да ги нарисувам наново.
/.../
Кое е по-голямото зло – слон в стъкларски магазин или дизайнер в месарски?
Не знам, но собственикът, вече галерист, си взе белята с мен – системно вече не си доспива, а когато спи, има кошмари...
Аз най се радвам на това, че случайни минувачи питат „Какво става тук? Галерия ли ще става?“. А там са сложени пържолите, обаче се вижда, че нещо се случва. Всъщност нагледах се на луксозни возила на клиенти на съседния луксозен хотел и мисля, че тези два свята трябва да се срещнат. Каквото и да ни струва това. Както е казал Армстронг за малката крачка...няма да го повтарям.
И така цял месец?
Може би и повече. Интересното са не толкова моите работи, колкото удоволствието да курирам този проект, защото на Великден ни очаква Люба Томова със своите постери и там няма прошка.
Т.е. това пространство ще се разработва?
Това пространство вече е спечелено за каузата на художниците.
Цялото интервю с Димитър Трайчев може да чуете в звуковия файл
Сборникът „Мотодзен. Рокерски истории“ бе представен вчера в арт салона на Радио Варна. Това е десетата книга на писателя и поет Красимир Симеонов. Разказите в нея той трупа по време на своите многобройни пътувания с мотор. Някои са печатани и преди, но дълги години приятели го провокират да ги събере в отделна книга, която излиза в издателство..
Който веднъж се увлече по ветроходството, го хваща т.нар. болест "ветроходство" и остава верен завинаги на този спорт. Това каза капитанът на ветроходния отбор на Медицински университет- Варна, Ангел Дипчиков. Съществува закономерност между спечелването на регата и поддържане на добър екипаж, каза той. Създаването на екипаж е едно голямо..
Интервю с Charlie Benante (ANTHRAX, PANTERA, THE VIOLENT HOUR) и Carla Harvey (THE VIOLENT HOUR, екс-BUTCHER BABIES) Какво се случва, когато старата и новата школа си подадат ръка? Отговрът е THE VIOLENT HOUR – проект на бившата BUTCHER BABIES Carla Harvey, с продуцент и участник барабнистът на ANTHRAX Charlie Benante. Преди година Carla..
Финансистът и предприемач Димитър Желев получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..
До 29 август 2025 г. варненци и гости на града ще могат да посетят пътуващата изложба „Следи от изчезване“, разположена в зеленината на Природонаучния музей. Изложбата е част от кампания, посветена на опазването на редки и застрашени животински видове в България. В центъра на експозицията са детайлни отливки на стъпки от диви животни, чието..
Национално антикварно изложение Варна-2025 г. се провежда на 8, 9 и 10 август, на алеите до Аквариума в Морската градина. Редки находки, безценни предмети и страстта към антиките ще съберат във Варна ценителите на историята. За първи път ще има участници от други държави. Редовни участници във Варна са Николай и Даниела Петрови от Стара..
Интервю с Thomas Vikström (BRAZEN ABBOT, THERION, екс-CANDLEMASS) Thomas Vikström, певецът на THERION, отново ще излезе пред родната публика. Този път като част от BRAZEN ABBOT. С тях ще отбележи 30 годишнината от излизането на дебюта на групата на Николо Коцев „Live and Learn“, в който Thomas Vikström има основно участие. Концертът ще бъде със..