Известният варненски юрист и вицепрезидент на Варненския свободен университет "Черноризец Храбър" Яни Янев беше гост на предаването "Златното сечение" на Радио Варна на 8 юли с водеща Валерия Василева. Разговарът е за юридическото изкуство, за майсторството на юристите - в частност на адвокатите, да съблюдават правилата на правото и закона, но от друга страна - на справедливостта и почтеното отношение към своите клиенти. Яни Янев споделя и своята прогнозата за развитието на правото и за бъдещето.
Предопределен ли беше интересът Ви към правото - това е реторичен въпрос, и все пак - да поговорим за източцника на този интерес и традициите.
Да, нямаше как да не е... Баща ми, адвокат Димитър Янев, светла му памет, е с изключително много лична мотивация от детството си поради това, че в приятелския кръг на моя дядо, на когото съм кръстен - дядо ми Яни, са били известни варненски юристи като фамилията Мирски. Така баща ми получава досега до най-висшето ниво на майсторство в юридическата професия, това особено силно го е мотивирало и те остават някакъв тип идоли за него и стремеж за постигане. Покрай него и аз в годините съм имал възможността да се срещна с много забележителни хора - български юристи и не само юристи. Понеже говорим за идеята за изкуството и правото, трябва да отбележа, че много известни български театрали и филмови дейци - актьори, режисьори, театроведе, са учили или завършили право и едва след това са открили себе си в театъра и киното - проф. Гочо Гочев, Константин Коцев, Борислав Шарланджиев, ако не греша фамилята, Коста Бандутов и мн. др. Вероятно, защото в нашата професия, особено в адвокатската, има много място за артистизъм и изящно слово. За съжаление в годинити, когато колегите можеха да се изявяват по този начин отминават. Имах възможност да слушам пледоариите на големи наши майстори, но това е вече все по-рядко и по-рядко. В съда, за да убедиш в силата на твоите аргументи, в житейската аргументация на твоето трактуване на правните норми, се изисква много богата обща култура – познаване на философия, литература и т.н. Лошото е, че се случи прекъсване на приемствеността и младите колеги практически нямаха възможността да се запознаят и да слушат тези големи майстори на пледоарията. Имаше много талантливи и сред прокурорите, а съм се впечатлявал и от съдии, които – особено по наказателни дела, след прочитане на присъдата излагаха основните мотиви в залата и когато това е направено на един висок стил, с много култура, това прави невероятно впечатление и повдига авторитета на институцията.
Когато говорим за юридическото изкуство, хората от другата страна се интересуват какво ще се случи, каква ще е съдбата им или на близките им, които са страна по един процес. За едната страна обикновено е 100% печеливш, за другата – обратното, няма условия – ако, дали и т.н. Къде е там изкуството да се приложи закона и в същото време да се отстоява желанието за справедливост, което аз си мисля, че е изначално заложено и у юристите, както и у всеки човек?
Комуникацията със страните в един процес директната, пряка комуникация, е отговорност на адвокатите. Те споделят всички проблеми на страните, включително и битовите, тези, които на пръв поглед нямат общо с делото. Във времената, в които съдебните дела се проточваха много бавно дълги години, ние си ставахме направо близки с клиентите. В кръга на шегата ще споделя един случай един клиент коментира, че като сме започнали делото аз бях ерген, ожених се, роди ми се дъщеря, после втора…, а делото все така се точи. Това е в кръга на шегата, но истината е, че адвокатите носят отговорността да направят един точен предварителен анализ на ситуацията, на доказателствата, за възможностите за развитие на делото и да запознаят с него клиентите си – да им кажат при определени доказателства и факти какво ще стане, при друг – какво ще се случи и да им създадат реалистична представа и очаквания. Тогава, дори да загубят делото, хората поне няма да мисля, че са го загубили несправедливо и няма да прехвърлят вината на съда или на някой друг, а ще знаят, че обективно това, което са успели да докажат в съда е било с по-малка тежест от доказателствата на другата страна – защото в съда това е важното, какво можеш да докажеш, обективните доказателства.
Съвсем резонен е въпросът. Всяка професия има професиаонален език и няма как да го избекгнем. Този език със специфични термини е непознат за външния човек, но Основната цел на този език да улеснява комуникацията на първо място между нас, юристите. Но, тъй като ние работим с незапонатия човек, ние трябва да умеем да му го „преведем“ – ето го друго майсторство на юридическото изкуство. От друга страна ние в залата стоим и пред съдебни заседатели, които са неспециалисти, а трябва да те разберат, поне в периода на натрупване на знание за спецификата на правото и на езика. Има и още нещо важно – работата ни, особено плеодариите в публичните процеси, имат и превантивна роля и ние трябва да балансираме езика, за да изпълняваме и тази превантивна обществена функция. Трябва да има компромис, но без да принизява работата ни. Както лекарите казват да не се самолекуваме, така и аз съветвам – да, прочели сте закона, но не мислете, че можете да го прилагате самостоятелно, защото има много, много особености, които не всеки може да ги разбере. А относно неяснотата на законите – това е много съществен въпрос, който беше сред основните, които обсъждахме на последната правна конференция във Варненския свободен университет – има нарушени основополагащи принципи на създаване на законодателната норма и това е недопустимо.
Има ли душа в правото?Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..
Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..
Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето. Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..
Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..
Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът - изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..
Финансистът и предприемач Димитър Желев получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..
Сборникът „Мотодзен. Рокерски истории“ бе представен вчера в арт салона на Радио Варна. Това е десетата книга на писателя и поет Красимир Симеонов. Разказите в нея той трупа по време на своите многобройни пътувания с мотор. Някои са печатани и преди, но дълги години приятели го провокират да ги събере в отделна книга, която излиза в издателство..