Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колани и видеонаблюдение в автобусите- как се приемат новите мерки?

Снимка: Радио ВИДИН

Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник и с устройство за видеонаблюдение.
Проверихме как ще се отразят промените в една по- малка община- Белоградчик.

"Да, колани има... По някой път ги слагаме...Ще ги слагаме, определено", коментираха пътници.

Борис Цветков е превозвач. Смята, че няма как да накара пътниците да си сложат колани:

"Не може да го накараш. Той казва: "Аз си нося отговорност." Той си носи, но него ще го глобят 50 лева, а мен ще ме глобят 500 лева."

Ще има ли ефект от видеонаблюдението?

"Ще има от видеонаблюдението дотолкова, доколкото собственикът гледа дали го краде шофьорът и колко човека вози."


Според Борис Цветков новите мерки ще оскъпят превоза. Регионът е беден, до някои села има малко пътници:

Снимка"Не останаха хора по селата. Едно Салаш, поддържам го само в интерес на дългите отношения с Общината. Ходя празен натам, празен насам."

Община Белоградчик стопанисва 3 училищни автобуса. Промяната ще се отрази финансово.

"Общината не е готова и в Общинския съвет не са предвидени такива средства", каза пред Иванка Петрова кметът на община Белоградчик Борис Николов.

Като специалист в транспортната област Борис Николов смята, че няма да има полза от промените:

"Смятам, че това беше едно творение на законодателния ни орган "на хала". Поради липса на практични действия за ограничаване на пътно- транспортните произшествия и на последиците от тях, се вземат такива лесни, неефективни, скъпоструващи решения."

СнимкаСпоред превозвачите, проблемът не е в коланите:

"Проблемът е в МПС-ата, в шофьорите и разбира се, в начина на возене."

До 9 месеца автобусите трябва да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник, а със записващите устройства- до 18 месеца.

"Да, тези колани, те са необходими, с тях са оборудвани всички нови автобуси от 2008 година насам, обаче проблемът в България, който възниква е, че парламентът прие да оборудваме и всички стари. Което технически е сериозно препятствие", коментира Петър Захариев- член на УС на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.  

По сметки на превозвачите това са около 15 000 автобуси и микробуси. Коланът е с най- малко значение, що касае безопасността на пътниците, а камерите почти не играят роля:

"Ще са с почти никакво значение за безопасността. В България на този етап видео и аудиозаписа не са доказателства в един съдебен спор."

Санкциите са убийствени, смята Петър Захариев:

"Един шофьор ще трябва да плати 300 лева. Фирмата, която е допуснала да използва такъв автобус- 3000 лева. А защо не се казва нито една дума, какво трябва да плати пътникът, който е без колан? Шофьорът, пътувайки в автобуса, той няма никаква възможност да стане от волана и да отиде да провери кой си е сложил колана и кой не го е сложил."

СнимкаОсвен това мерките противоречат на европейското законодателство:

"Във всичките 27 държави, както и във всички останали държави в Европа, старите автобуси са на доизживяване и за тях не се предвиждат колани", допълни Петър Захариев и попита какво ще се случи, когато в България влезе автобус от чужбина с туристи?

Според превозвачите, за да отговори на новите изисквания, целият бранш ще трябва да се натовари с около 50-60 милиона лева.

За намаляване на пътните инциденти е необходимо:

"Проблемът на първо място е лошото състояние на българските пътища. На второ място е културата на шофиране. И на трето място- подмяната на старите МПС-та", допълни Петър Захариев.

По повод новоучредената Конфедерация на автобусните превозвачи, която ще предложи конкретни мерки за борба със сивия сектор и подобряване на безопасността на пътя, Петър Захариев заяви, че доброволното сдружение на бранша ще защитава и малките, и големите фирми.

А в селата, до които няма автобусни линии, има нелегални таксита.

"Аспарухово е откъснато от света. Всеки се спасява поединично. Принудиха хората да заработят в "сивия" сектор. С коли, по 2-3 човека от село, левче дотук, пазаруват, изчакват ги и ги връщат обратно. Лични коли като такси ги използват",
сигнализира жител на град Лом.

"Транспортът в община Ружинци в началото на демокрацията беше сведен до минимум", каза кметът на общината Александър Александров.

Заради малкия брой пътници, автобусните фирми нямат сметка да поддържат тези линии:

"В момента нямаме транспортна схема, но откакто аз съм кмет, правим всичко възможно това да се случи."
В звуковия файл чуйте различните гледни точки по темата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00

Трети март- дългият път от свободата на духа и мисълта до политическата свобода

На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с  Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин.  "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова.  "За..

публикувано на 03.03.25 в 12:39
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Действията са по-важни от документи и красиви фрази, облечени в управленски програми

Правителството прие управленската си програма.  Тя не е механичен сбор от приоритети на формациите в коалицията, а документ, който почива на политическа логика, обосноваха се от Четворната коалиция.  Визията за управлението на страната е в посока развитие на модерна, демократична и правова държава с ефективни институции, висок жизнен стандарт,..

публикувано на 27.02.25 в 10:00