Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колани и видеонаблюдение в автобусите- как се приемат новите мерки?

Снимка: Радио ВИДИН

Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник и с устройство за видеонаблюдение.
Проверихме как ще се отразят промените в една по- малка община- Белоградчик.

"Да, колани има... По някой път ги слагаме...Ще ги слагаме, определено", коментираха пътници.

Борис Цветков е превозвач. Смята, че няма как да накара пътниците да си сложат колани:

"Не може да го накараш. Той казва: "Аз си нося отговорност." Той си носи, но него ще го глобят 50 лева, а мен ще ме глобят 500 лева."

Ще има ли ефект от видеонаблюдението?

"Ще има от видеонаблюдението дотолкова, доколкото собственикът гледа дали го краде шофьорът и колко човека вози."


Според Борис Цветков новите мерки ще оскъпят превоза. Регионът е беден, до някои села има малко пътници:

Снимка"Не останаха хора по селата. Едно Салаш, поддържам го само в интерес на дългите отношения с Общината. Ходя празен натам, празен насам."

Община Белоградчик стопанисва 3 училищни автобуса. Промяната ще се отрази финансово.

"Общината не е готова и в Общинския съвет не са предвидени такива средства", каза пред Иванка Петрова кметът на община Белоградчик Борис Николов.

Като специалист в транспортната област Борис Николов смята, че няма да има полза от промените:

"Смятам, че това беше едно творение на законодателния ни орган "на хала". Поради липса на практични действия за ограничаване на пътно- транспортните произшествия и на последиците от тях, се вземат такива лесни, неефективни, скъпоструващи решения."

СнимкаСпоред превозвачите, проблемът не е в коланите:

"Проблемът е в МПС-ата, в шофьорите и разбира се, в начина на возене."

До 9 месеца автобусите трябва да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник, а със записващите устройства- до 18 месеца.

"Да, тези колани, те са необходими, с тях са оборудвани всички нови автобуси от 2008 година насам, обаче проблемът в България, който възниква е, че парламентът прие да оборудваме и всички стари. Което технически е сериозно препятствие", коментира Петър Захариев- член на УС на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.  

По сметки на превозвачите това са около 15 000 автобуси и микробуси. Коланът е с най- малко значение, що касае безопасността на пътниците, а камерите почти не играят роля:

"Ще са с почти никакво значение за безопасността. В България на този етап видео и аудиозаписа не са доказателства в един съдебен спор."

Санкциите са убийствени, смята Петър Захариев:

"Един шофьор ще трябва да плати 300 лева. Фирмата, която е допуснала да използва такъв автобус- 3000 лева. А защо не се казва нито една дума, какво трябва да плати пътникът, който е без колан? Шофьорът, пътувайки в автобуса, той няма никаква възможност да стане от волана и да отиде да провери кой си е сложил колана и кой не го е сложил."

СнимкаОсвен това мерките противоречат на европейското законодателство:

"Във всичките 27 държави, както и във всички останали държави в Европа, старите автобуси са на доизживяване и за тях не се предвиждат колани", допълни Петър Захариев и попита какво ще се случи, когато в България влезе автобус от чужбина с туристи?

Според превозвачите, за да отговори на новите изисквания, целият бранш ще трябва да се натовари с около 50-60 милиона лева.

За намаляване на пътните инциденти е необходимо:

"Проблемът на първо място е лошото състояние на българските пътища. На второ място е културата на шофиране. И на трето място- подмяната на старите МПС-та", допълни Петър Захариев.

По повод новоучредената Конфедерация на автобусните превозвачи, която ще предложи конкретни мерки за борба със сивия сектор и подобряване на безопасността на пътя, Петър Захариев заяви, че доброволното сдружение на бранша ще защитава и малките, и големите фирми.

А в селата, до които няма автобусни линии, има нелегални таксита.

"Аспарухово е откъснато от света. Всеки се спасява поединично. Принудиха хората да заработят в "сивия" сектор. С коли, по 2-3 човека от село, левче дотук, пазаруват, изчакват ги и ги връщат обратно. Лични коли като такси ги използват",
сигнализира жител на град Лом.

"Транспортът в община Ружинци в началото на демокрацията беше сведен до минимум", каза кметът на общината Александър Александров.

Заради малкия брой пътници, автобусните фирми нямат сметка да поддържат тези линии:

"В момента нямаме транспортна схема, но откакто аз съм кмет, правим всичко възможно това да се случи."
В звуковия файл чуйте различните гледни точки по темата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00

Стабилна ли е икономическата ситуация в средата на годината?

Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..

публикувано на 16.07.25 в 10:45

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..

публикувано на 15.07.25 в 11:55

Предлагат промени в обучението по математика

Предлагат промени в Закона за училищното и предучилищното образование , сред които и преобразуването на настоящите природо-математически гимназии в специализирани училища, с прием от пети клас. Проблемът с достъпа до разширено математическо образование за децата се замита под килима, казват от Гражданска група "Математика за всички деца" ...

публикувано на 14.07.25 в 13:23

Село Праужда- място, забулено в мистика и тайни

В рубриката "Добро утро кмете" днес ще посетим белоградчишкото село Праужда. То се намира в Западния Предбалкан, на около 7 км от Белоградчик. Разположено е в северната част на планинския рид Ведерник. От околностите на село Праужда започват на изток Белоградчишките скали. Това е живописно място, където историята извира като непресъхващ извор. В..

публикувано на 11.07.25 в 14:47

Еврото - новата валута на България

Европейският парламент и министрите на финансите на Европейския съюз излязоха с окончателно решение за присъединяването на България към единната европейска валута. С 531 гласа "за", 69 "против" и 79 "въздържал се" в парламента беше одобрен докладът за присъединяването ни към еврозоната от 1 януари следващата година, с което България става нейният..

публикувано на 10.07.25 в 10:00