Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вносители на автомобили: Ще продължим да сме моргата на Европа за стари коли

Снимка: Радио Видин

През изминалата 2018 година страната ни е на последно място в Европейския съюз по брой на закупените нови коли, като те са едва 4 на 1 000 души. В класацията непосредствено пред нас се нарежда Румъния с 6 нови автомобила на 1 000 души население, а лидер в подреждането е Люксембург с 86 нови коли на 1 000 души. 

Най- продаваният автомобил у нас е дизеловият, на възраст между 10 и 12 години. Тенденцията се дължи най-вече на ниските доходи, твърдят специалистите. Проблемът със стария автопарк е преекспониран, пък посочи преди дни Любомир Доросиев, заместник председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. Според него в западните страни също карат коли на възраст от 2 до 10 години. У нас се отчитат и много автомобили, които не се карат редовно, подчерта още Любомир Доросиев. Един от начините за поощряване на покупката на нови автомобил са и стимулите от страна на държавата, като например даването на определена субсидия при придобиване на ново превозно средство. 

Кое кара българите все още да купуват стари коли и ще се придвижим ли поне стъпка напред в класацията през тази година?

Над 41% от автомобилите у нас са на над 20 години, показва проверка в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. коли. Като от тях над 1,494 млн. са на възраст над 20 години. Основната причина за това са ниските доходи на българите. Други над 1 млн. автомобила също са доста стари- на 15- 20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани коли в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови. 

По темата разговаряхме с Коста Стоянов, дългогодишен шофьор от Видин. 

"Ние сме в един от най- бедните региони на страната. За поне 80% от хората, които си купуват коли днес решаваща е цената му. Няма как да задължим един човек да си купи нова кола. При нас ножицата между бедните и богатите е може би най- голяма. Хората днес нямат сигурност. Ако си на нормална работа, тогава можеш да си позволиш да си помислиш за нов автомобил" - смята Коста Стоянов.

Красимир Тошев е дългогодишен шофьор и любител автомонтьор от Видин, който в момента е собственик на два лични автомобила, но смята да спре от движение единия от тях, поради финансова невъзможност да ги поддържа.

"Българинът винаги ще предпочете автомобил "втора употреба", защото толкова му е джобът. Има коли, които дори не са и за сервизи, а са направо за отпадъци. Но при този стандарт на живот в момента, много малко са хората, които могат да си позволят да си купят нов автомобил" - коментира Красимир Тошев.

Потърсихме за коментар вносителите на автомобили в страната ни. Българите ще продължават да купуват стари коли и до фалит на автокъщи няма да се стигне, прогнозира Христо Христов, председател на Асоциация на вносителите на автомобили в България:

"Вратата на България за старите автомобили е широко отворена и ние ще продължим да караме стари автомобили. Не искам да засягам с ниски доходи, защото знам, че една от причините за това е точно тази. Държавата по никакъв начин до момента не се е опитала да стимулира по никакъв начин подмяната на по- старите автомобили с по- нови... Ние се стремим да докарваме сравнително по- нови автомобили, защото когато някой се занимава професионално с тая дейност, се стреми да докара по- нови и по- запазени автомобили и оттук нататък е въпрос на преценка кой какво ще прецени и какво ще си закупи... Навсякъде по света автомобилите се продават без регистрация, само в България това не е така, понеже трябва да угодим на нотариусите и те имат лоби, според Министерството на вътрешните работи. Поради тая причина се появи това явление с регистрираните автомобили в Румъния, Албания и други държави и много добросъвестни граждани и до днес продължават да имат проблеми. В България няма износ на стари автомобили и поради тази причина ние ще продължим да сме моргата на Европа за стари коли" - подчерта Христо Христов.

Вдигането на данъците няма как да накара човек, който работи за 1 000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 000 лв., коментираха финансисти преди време. Обсъждана бе и възможността на колите да бъдат поставяни стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята бе кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер. Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. В тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Автомобилите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има около 500 електрически коли, а малко над 4 000 са хибриди. 

Попитахме видинчани какви коли карат днес и могат ли да си позволят да си купят нов автомобил.

"Западният свят иска да се отърве от автомобилите на дизел и ни ги пробутват на нас. Днес има много лобита и нечии интереси, а аз не съм съгласен, че основното замърсяване на въздуха идва от старите автомобили... Българинът няма финансова възможност да кара нови автомобили. Пак ще си караме трошките, но поне да не са толкова стари" - коментираха жители на крайдунавския град.

Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, от Асоциацията на вносителите на автомобили в България заявиха, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години, с бюджет около 5 000 лв. Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия. У нас се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли. Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв. По отношение на дизеловите автомобили се очаква пазарът им да падне до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC. Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии. В последните години много западни държави ограничават дизеловите автомобили. Затова експерти предупреждават, че тези коли ще залеят пазара в Източна Европа. Какво ще се случи- предстои да разберем.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00