Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Започва ли нов индустриален живот в Северозапада

От години, сякаш сме свикнали да чуваме, че регионът на Северозападна България има неизползван потенциал, който би могъл да го изведе от негативната европейска класация. Необходимо е да се насърчи предприемаческият дух и постепенно да се увеличават трудовите възнаграждения. Видин може да бъде логистичен център за интермодален транспорт, разположен на приблизително равно разстояние от столиците София, Белград и Букурещ. Перспективи за този район има също в развитието на туризма и земеделието. Според кмета на Община Видин Огнян Ценков има неизползвани възможности за привличане на инвеститори в региона, а това е от жизнено важно значение за неговото икономическо съживяване. Привличането на инвеститори е ключова цел и на местната власт във Враца, неведнъж е заявявал и кметът на Общината Калин Каменов. Постижимо ли е това, обаче и има ли наченки на първи стъпки в правилната посока? 

Три ключови инвестиции трябва да се осъществят в началото на 2019 година в периферията на Северозападния регион, в градовете Плевен и Ловеч. Постепенно ще се върви и към "по- тежките" градове, като Видин- това обяви в края на 2018 година в интервю за Българското национално радио Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции. Той прогнозира, че в България могат да се произвеждат електромобили или поне на този етап да имаме част от производството за тази специфична индустрия. 

В началото на миналата седмица беше направена първата копка на най-големия завод в новата история на Враца след социализма. Семейна компания от Германия ще изгради предприятие за автомобилни кабели с обща инвестиция от 22 млн. лева Започва ли по този начин градът под Околчица новия си индустриален живот? 

За строителството на предприятието е избрана плевенска компания с портфолио от заводи в Плевен и Димитровград. В завода във Враца, обаче, моделът не е строителство по мярка, запазване на собственост и отдаване на лизинг на чуждия инвеститор, а класическо изграждане на предприятието. Производствената сграда ще се строи на пълен инженеринг, каза за Радио ВИДИН Светослав Богалински, директор "Бизнес развитие" във фирмата, ангажирана със строителството на новия завод и допълни:

"Да се надяваме, че ще се възроди Българският Северозапад. Правим доста, както се вижда в последно време в тази посока- Ловеч, Плевен, Враца, в Монтана има разни неща. Иначе за самия завод- предстои разширение, започваме с първа фаза от 10 000 квадратни метра- производство, складова част и офисни площи. Заводът е за авточасти- кабелни инсталации, по- специфични и навигационни системи. Доколкото знам от инвеститора на първа фаза ще бъдат заети около 300 души." 

Сградата, която ще се използва за производство на кабели за данни и електронни компоненти за водещи производители на автомобили и доставчици на системи, ще е изцяло съобразена с нуждите на инвеститора, уточни още Светослав Богалински. Строителството трябва да приключи до началото на декември, което ще позволи монтажът на оборудването да се извърши в рамките на същия месец. По този начин, според предварително зададения график, в началото на следващата година сградата трябва да бъде въведена в редовна експлоатация. Според предварителните планове производството в новия завод трябва да започне през 2020 година. 

Регионът на Северозападна България има неизползван потенциал за развитие, който може да го изведе от негативната европейска класация- това каза преди време изпълнителният председател на Българската стопанска камара Радосвет Радев, по време на срещата си с кметовете на Общините Видин и Враца. Според него, необходимо е да се насърчи предприемаческият дух и постепенно да се увеличават трудовите възнаграждения. 

"За да можем да привлечем инвеститори, които създават висока добавена стойност, има доста неща да се променят. Немският инвеститор, без да звучи обидно, е направил сериозна преценка, че инвестицията във Враца е нещо, което е доходоносно, поради това, че това е относително непривлекателен продукт за масовия производител. Тези предприятия се случиха по правило основно в Източна Европа. Към настоящия момент тази инвестиция е логична, но въпросът е дали това ще даде онзи мечтан тласък на Северозападна България, а моят отговор е "не"."

Как видинчани посрещат новината за строителството на новия завод във Враца и оптимисти ли за индустриалното развитие на този край:

"Ние сме "Северозапазена България" и кметството, и ръководството на Общината трябва да се моли, да реве и да плаче, да ги натисне и да каже, че и на нас трябва да се обърне внимание... Чуждите инвестиции са временни и нашите управници никога не взимат правилните решения."

Община Монтана от години работи в посока привличане на чужди инвестиции в региона. Тази седмица дори кметът Златко Живков е на посещение с 6-членна делегация в китайския град Инчуан, център на провинция Нинся Хуей. Местните власти в двата града имат споразумение за партньорство в областта на образованието, земеделието, културата, туризма и спорта, подписано праз август 2018 година. 

"Определено през последните 3- 4 години има засилен инвеститорски интерес от страна на външни инвеститори в региона. Откакто през 2015 година се пусна и обходът на град Монтана инвестиционният интерес още се засили"- коментира заместник кметът на Община Монтана Диман Георгиев.

В Община Кула очакват чрез белгийска инвестиция да започне реалното строителство на предприятие за преработка на етерични масла и дистилерия. Освен това ще се пусне в експлоатация и сушилна за производство на пелети. Тя ще поеме около 50 работници, което е добре дошло за този регион, коментира кметът на Община Кула Владимир Владимиров.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56