Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Снимка: Радио ВИДИН


Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките. 

След алкохола и наркотиците, агресивното поведение, неспазването на Закона за движение по пътищата, качеството на пътищата и разсейването са други основни причини за пътни инциденти у нас според водачите, участвали в анкетата, обясни доц. д-р Зорница Тоткова. 

"Най-голяма част от изследваните лица всъщност посочват, че основна причина за възникване на такива катастрофи е употребата на алкохол и наркотици, на психоактивни вещества. Лицата са имали право да дадат само един отговор от повече от 10 възможности, затова те са се спирали на основната и най-важната причина за тях за възникване на катастрофи. На второ място, с много малка разлика в броя на изследваните лица, се нарежда агресивното шофиране и заплахата от друг участник в движението. На трето място се нарежда неспазването на правилата за движение по пътищата. На четвърто място водачите посочват качеството и състоянието по-скоро на инфраструктурата у нас. И на следващо място, което си заслужава да се коментира като причина е посочено разсейването от страна на водачите докато шофират..."

По думите на доц. д-р Зорница Тоткова притеснително е, че според мнозинството от водачите, участващи в анкетата, не е проблем превишаването на скоростта, стига това да е оправдано. 84% от водачите пък си признават, че използват телефон по време на шофиране.

"Анкетираните водачи в случая, така отговарят доста притеснително, като да речем за превишаването на скоростта, според 63% от водачите едва ли не излиза, че няма проблем да се наруши. И едва ли не могат да си позволят да карат с превишена скорост, стига това по някакъв начин да е оправдано... Тоест водачите някак си намират оправдание за това да превишават скоростта на движение и това ме кара да си мисля, че те ни си дават сметка за рисковете, които едно такова поведение носи след себе си. Същото важи и за разсейването по време на шофиране. В конкретното изследване е попитано дали се ползва мобилен телефон по време на шофиране. И всъщност 84% от всички водачи тук казват, че използват телефона по време на шофиране... Всъщност това е изключително опасно, по простата причина, че използването на телефон включва в себе си както визуалното разсейване, така и механичното разсейване. Тоест и погледът на водача се отклонява от пътя и ръцете се отклоняват от волана..." 


Според водачите, с които разговаряхме, високата скорост и лошото състояние на пътищата са сред основните причини за инциденти.

"Най-честите причини за ПТП - един път несъобразена скорост, другият път е лошото състояние на пътищата, пътищата са ни много зле... И телефоните разсейват много шофьорите, но най-вече несъобразено скорост и лоша пътна обстановка, това са  най-честите проблеми за катастрофи... Най-вече телефон и несъобразената скорост според мен. Лети, говори по телефона, изведнъж изпада в такава ситуация, в която не може да реагира и става ПТП... Общо взето по-старата генерация по-спазва правилника..." 

Какво показват данните за пътнотранспортния травматизъм до месец ноември 2024 г., колко са тежките пътнотранспортни произшествия, загиналите и пострадалите спрямо предни години? Отговори на въпросите получаваме от официалната статистика на МВР

"До месец ноември 2024 г. на територията на страната са настъпили 6642 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 437 и са ранени 8365 участници в движението по пътищата, от които 1754 тежко, а 6611 леко. Спрямо същия период на 2023 г. тежките пътнотранспортни произшествия през 2024 г. са повече с 212, при загиналите се отчита намаление с 55, а при ранените - намаление с 11. При настъпилите през периода тежки пътнотранспортни произшествия са загинали 437 участници в движението по пътищата, разпределени по вид на участника, както следва: водачи - 260; пешеходци - 96; пътници - 81; няма загинали работници на пътя. Спрямо същия период на 2023 г. загиналите водачи са по-малко с 6, загиналите пешеходци са повече с 14, загиналите пътници са по-малко с 63. До месец ноември 2024 г. най-много тежки пътнотранспортни произшествия са настъпили в резултат на извършени нарушения от водачите - 6253 (94% от общите катастрофи), при които са загинали 385 (88% от всички 437 загинали). 

Данните за трите области от Северозапада -Видин, Враца и Монтана сочат 35 загинали при тежки пътнотранспортни произшествия. Разпределени както следва - 4 загинали в област Видин, 14 в област Враца и 17 в област Монтана. В област Видин се отчита над 70 % намаление на смъртните случаи спрямо същия период за 2023 г., когато са регистриани 16 загинали. В област Враца също има намаление - 6-ма загинали по-малко, в Монтана загиналите са 4 повече."

Според Института по пътна безопасност през 2024 г. са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. Сравнителен анализ с данните от 2023 г. става ясно, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват средно с 22% спрямо 2023 година. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Опозицията подготвя вот на недоверие през септември

Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност.  Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..

публикувано на 31.07.25 в 10:00

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45

Горещо политическо лято

Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..

публикувано на 29.07.25 в 12:23

Ще станат ли продължителните екстремни температури новата реалност?

Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..

публикувано на 28.07.25 в 11:40

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50

"Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора..."

" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява .  Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна .  Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..

публикувано на 24.07.25 в 10:00

600 евро минимална заплата обещават управляващите - изпълнимо ли е?

Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..

публикувано на 23.07.25 в 10:45