Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Снимка: Радио ВИДИН


Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките. 

След алкохола и наркотиците, агресивното поведение, неспазването на Закона за движение по пътищата, качеството на пътищата и разсейването са други основни причини за пътни инциденти у нас според водачите, участвали в анкетата, обясни доц. д-р Зорница Тоткова. 

"Най-голяма част от изследваните лица всъщност посочват, че основна причина за възникване на такива катастрофи е употребата на алкохол и наркотици, на психоактивни вещества. Лицата са имали право да дадат само един отговор от повече от 10 възможности, затова те са се спирали на основната и най-важната причина за тях за възникване на катастрофи. На второ място, с много малка разлика в броя на изследваните лица, се нарежда агресивното шофиране и заплахата от друг участник в движението. На трето място се нарежда неспазването на правилата за движение по пътищата. На четвърто място водачите посочват качеството и състоянието по-скоро на инфраструктурата у нас. И на следващо място, което си заслужава да се коментира като причина е посочено разсейването от страна на водачите докато шофират..."

По думите на доц. д-р Зорница Тоткова притеснително е, че според мнозинството от водачите, участващи в анкетата, не е проблем превишаването на скоростта, стига това да е оправдано. 84% от водачите пък си признават, че използват телефон по време на шофиране.

"Анкетираните водачи в случая, така отговарят доста притеснително, като да речем за превишаването на скоростта, според 63% от водачите едва ли не излиза, че няма проблем да се наруши. И едва ли не могат да си позволят да карат с превишена скорост, стига това по някакъв начин да е оправдано... Тоест водачите някак си намират оправдание за това да превишават скоростта на движение и това ме кара да си мисля, че те ни си дават сметка за рисковете, които едно такова поведение носи след себе си. Същото важи и за разсейването по време на шофиране. В конкретното изследване е попитано дали се ползва мобилен телефон по време на шофиране. И всъщност 84% от всички водачи тук казват, че използват телефона по време на шофиране... Всъщност това е изключително опасно, по простата причина, че използването на телефон включва в себе си както визуалното разсейване, така и механичното разсейване. Тоест и погледът на водача се отклонява от пътя и ръцете се отклоняват от волана..." 


Според водачите, с които разговаряхме, високата скорост и лошото състояние на пътищата са сред основните причини за инциденти.

"Най-честите причини за ПТП - един път несъобразена скорост, другият път е лошото състояние на пътищата, пътищата са ни много зле... И телефоните разсейват много шофьорите, но най-вече несъобразено скорост и лоша пътна обстановка, това са  най-честите проблеми за катастрофи... Най-вече телефон и несъобразената скорост според мен. Лети, говори по телефона, изведнъж изпада в такава ситуация, в която не може да реагира и става ПТП... Общо взето по-старата генерация по-спазва правилника..." 

Какво показват данните за пътнотранспортния травматизъм до месец ноември 2024 г., колко са тежките пътнотранспортни произшествия, загиналите и пострадалите спрямо предни години? Отговори на въпросите получаваме от официалната статистика на МВР

"До месец ноември 2024 г. на територията на страната са настъпили 6642 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 437 и са ранени 8365 участници в движението по пътищата, от които 1754 тежко, а 6611 леко. Спрямо същия период на 2023 г. тежките пътнотранспортни произшествия през 2024 г. са повече с 212, при загиналите се отчита намаление с 55, а при ранените - намаление с 11. При настъпилите през периода тежки пътнотранспортни произшествия са загинали 437 участници в движението по пътищата, разпределени по вид на участника, както следва: водачи - 260; пешеходци - 96; пътници - 81; няма загинали работници на пътя. Спрямо същия период на 2023 г. загиналите водачи са по-малко с 6, загиналите пешеходци са повече с 14, загиналите пътници са по-малко с 63. До месец ноември 2024 г. най-много тежки пътнотранспортни произшествия са настъпили в резултат на извършени нарушения от водачите - 6253 (94% от общите катастрофи), при които са загинали 385 (88% от всички 437 загинали). 

Данните за трите области от Северозапада -Видин, Враца и Монтана сочат 35 загинали при тежки пътнотранспортни произшествия. Разпределени както следва - 4 загинали в област Видин, 14 в област Враца и 17 в област Монтана. В област Видин се отчита над 70 % намаление на смъртните случаи спрямо същия период за 2023 г., когато са регистриани 16 загинали. В област Враца също има намаление - 6-ма загинали по-малко, в Монтана загиналите са 4 повече."

Според Института по пътна безопасност през 2024 г. са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. Сравнителен анализ с данните от 2023 г. става ясно, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват средно с 22% спрямо 2023 година. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Стабилни ли са приходите ни и за какво харчим повече?

Ръстът на доходите в България отново изпреварва този на разходите през първото тримесечие на годината, сочат данни от Националния статистически институт. Тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през първото тримесечие е 3271 лв. и нараства с 15.2% спрямо същия период на 2024 година, изчисляват от националната статистика. В..

публикувано на 21.05.25 в 10:45

Защо се бави пътят Видин-Ботевград: заради политическата криза, не е приоритет или проектът е саботиран

Строителството на пътя Видин-Ботевград или не е приоритет за настоящото правителство, или наблюдаваме политически саботаж. Така обясни забавянето на инфраструктурния проект народният представител от "Продължаваме промяната - Демократична България" Андрей Цеков , който е бивш регионален министър: "От години основната болка на Видин е..

публикувано на 20.05.25 в 12:32

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25

Село Сираково – малко, но задружно

Сираково е село в Северозападна България. То се намира в община Борован, област Враца.   Днес в него са останали около 180 жители.  Селото е малко, но китно и красиво. Възникнало е в древността. В местността Пчелиня има останки от тракийско селище. Това са могили гробници на местни тракийски владетели. По време на римското..

публикувано на 16.05.25 в 12:00
Епископ Мелетий Знеполски

Епископ Мелетий Знеполски: Духът на безбожния комунистически режим не е разобличен и все още присъства в обществото

Защо и днес продължава да бъде актуална, независимо от дистанцията на времето, проблематиката за отношенията между Българската православна църква и държавата по времето на тоталитарния комунистически период?  Продължава ли да рефлектира тази връзка върху актуалните проблеми, с които се сблъскват Църквата и православните християни?  Могат ли да..

публикувано на 15.05.25 в 10:00

Ще се вдигнат ли осигурителните вноски и възрастта за пенсиониране?

Ocигypитeлнaтa внocĸa зa пeнcия да бъдe yвeличeнa c 1 пpoцeнтeн пyнĸт пpeз 2027 гoдинa и c oщe 2 пpoцeнтни пyнĸтa пpeз 2028 гoдинa. Toвa e зaлoжeнo в aĸтyaлизиpaнaтa cpeднocpoчнa бюджeтнa пpoгнoзa, пpиeтa oт пpaвитeлcтвoтo. Bъзpacттa зa пeнcиoниpaнe ce yвeличaвa плaвнo, ĸaтo ĸpaйнaтa цeл, cпopeд ceгaшнoтo зaĸoнoдaтeлcтвo, а мъжeтe и жeнитe дa..

публикувано на 14.05.25 в 10:45

Петко Петков, "Галъп": Този "подарък" от президента допълнително стабилизира правителството и го сплотява за еврото

Извънредното обръщение на президента Радев, с което поиска референдум за еврото, вдигна градусите на политическото напрежение у нас. Остро реагираха премиерът Росен Желязков, от ГЕРБ, от ПП-ДБ. Против референдума се обяви и лидерът на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски. ДПС на Ахмед Доган декларира, че подкрепя европейския път на България. От ИТН..

публикувано на 13.05.25 в 12:38