Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Снимка: Радио ВИДИН


Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките. 

След алкохола и наркотиците, агресивното поведение, неспазването на Закона за движение по пътищата, качеството на пътищата и разсейването са други основни причини за пътни инциденти у нас според водачите, участвали в анкетата, обясни доц. д-р Зорница Тоткова. 

"Най-голяма част от изследваните лица всъщност посочват, че основна причина за възникване на такива катастрофи е употребата на алкохол и наркотици, на психоактивни вещества. Лицата са имали право да дадат само един отговор от повече от 10 възможности, затова те са се спирали на основната и най-важната причина за тях за възникване на катастрофи. На второ място, с много малка разлика в броя на изследваните лица, се нарежда агресивното шофиране и заплахата от друг участник в движението. На трето място се нарежда неспазването на правилата за движение по пътищата. На четвърто място водачите посочват качеството и състоянието по-скоро на инфраструктурата у нас. И на следващо място, което си заслужава да се коментира като причина е посочено разсейването от страна на водачите докато шофират..."

По думите на доц. д-р Зорница Тоткова притеснително е, че според мнозинството от водачите, участващи в анкетата, не е проблем превишаването на скоростта, стига това да е оправдано. 84% от водачите пък си признават, че използват телефон по време на шофиране.

"Анкетираните водачи в случая, така отговарят доста притеснително, като да речем за превишаването на скоростта, според 63% от водачите едва ли не излиза, че няма проблем да се наруши. И едва ли не могат да си позволят да карат с превишена скорост, стига това по някакъв начин да е оправдано... Тоест водачите някак си намират оправдание за това да превишават скоростта на движение и това ме кара да си мисля, че те ни си дават сметка за рисковете, които едно такова поведение носи след себе си. Същото важи и за разсейването по време на шофиране. В конкретното изследване е попитано дали се ползва мобилен телефон по време на шофиране. И всъщност 84% от всички водачи тук казват, че използват телефона по време на шофиране... Всъщност това е изключително опасно, по простата причина, че използването на телефон включва в себе си както визуалното разсейване, така и механичното разсейване. Тоест и погледът на водача се отклонява от пътя и ръцете се отклоняват от волана..." 


Според водачите, с които разговаряхме, високата скорост и лошото състояние на пътищата са сред основните причини за инциденти.

"Най-честите причини за ПТП - един път несъобразена скорост, другият път е лошото състояние на пътищата, пътищата са ни много зле... И телефоните разсейват много шофьорите, но най-вече несъобразено скорост и лоша пътна обстановка, това са  най-честите проблеми за катастрофи... Най-вече телефон и несъобразената скорост според мен. Лети, говори по телефона, изведнъж изпада в такава ситуация, в която не може да реагира и става ПТП... Общо взето по-старата генерация по-спазва правилника..." 

Какво показват данните за пътнотранспортния травматизъм до месец ноември 2024 г., колко са тежките пътнотранспортни произшествия, загиналите и пострадалите спрямо предни години? Отговори на въпросите получаваме от официалната статистика на МВР

"До месец ноември 2024 г. на територията на страната са настъпили 6642 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 437 и са ранени 8365 участници в движението по пътищата, от които 1754 тежко, а 6611 леко. Спрямо същия период на 2023 г. тежките пътнотранспортни произшествия през 2024 г. са повече с 212, при загиналите се отчита намаление с 55, а при ранените - намаление с 11. При настъпилите през периода тежки пътнотранспортни произшествия са загинали 437 участници в движението по пътищата, разпределени по вид на участника, както следва: водачи - 260; пешеходци - 96; пътници - 81; няма загинали работници на пътя. Спрямо същия период на 2023 г. загиналите водачи са по-малко с 6, загиналите пешеходци са повече с 14, загиналите пътници са по-малко с 63. До месец ноември 2024 г. най-много тежки пътнотранспортни произшествия са настъпили в резултат на извършени нарушения от водачите - 6253 (94% от общите катастрофи), при които са загинали 385 (88% от всички 437 загинали). 

Данните за трите области от Северозапада -Видин, Враца и Монтана сочат 35 загинали при тежки пътнотранспортни произшествия. Разпределени както следва - 4 загинали в област Видин, 14 в област Враца и 17 в област Монтана. В област Видин се отчита над 70 % намаление на смъртните случаи спрямо същия период за 2023 г., когато са регистриани 16 загинали. В област Враца също има намаление - 6-ма загинали по-малко, в Монтана загиналите са 4 повече."

Според Института по пътна безопасност през 2024 г. са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. Сравнителен анализ с данните от 2023 г. става ясно, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват средно с 22% спрямо 2023 година. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45

Корупцията, бездействието и чувството за безнаказаност убиват

Ако беше пуснат пътят Ботевград-Мездра, вероятно Сияна щеше да е жива. Това призна регионалният министър Иван Иванов. Именно заради продължаващия вече 4 години строеж на пътя, тежкотоварният трафик е отклонен по обходни маршрути. Нелепата загуба на 12-годишното момиче разтърси България. На редица места в страната се организират протести срещу лошото..

публикувано на 08.04.25 в 11:53

Световният ден на здравето: Фокус върху репродуктивното здраве и въздействието на климата

На 7 април се отбелязва Световният ден на здравето. В България се чества професионалният празник на работещите в здравеопазването.  Празникът се отбелязва от 1948 г. по инициатива на Световната здравна организация, а в България е Ден на здравния работник от 1964 г. Всяка година на тази дата глобалната здравна инициатива приканва всички да се..

публикувано на 07.04.25 в 15:06

Говежда - село със златни хора и история

Говежда е село в община Георги Дамяново, на 31 км от областния град Монтана, високо в планината.  То се е разположило в долина на горното течение на река Огоста, която минава през него, изградени са два бетонни и два въжени моста. Името на селото възниква от факта, че тук са се отглеждали много животни, крави и овце. Но не е само..

публикувано на 04.04.25 в 12:00
Архимандрит Никанор

Архимандрит Никанор: Вероучението се превръща в час по политическа подготовка, ако не е истинско

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират  въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00