Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомени за летище Видин

Снимка: Доксия Пекова Личен архив

Летището във Видин днес съществува в спомените на тези, които са работили там или пък са използвали услугите му. Стоян Бързашки е дългогодишен ръководител на летище Видин. Той е роден през 1937 година в село Урбабинци, старото име на сегашното село Тошевци, община Грамада. Завършва прогимназията в родното село. След това завършва специализиран техникум по електротехника в Радомир със специалност силни токове. По разпределение е изпратен на работа в град Русе.

"По принцип, тогава разпореждане имаше на Министерския съвет, всички такива, завършили като мен в тази година, две години се отлагат от военна служба и трябва да служат на народното стопанство. Служихме тия години, след тогава отидохме в казармата. Там две години. След двете години се завръщам на работа в град Видин, като технически ръководител в електромонтажна група. Имах няколко бригади мрежи ниско напрежение. Ел. инсталация на току що започналите строителство жилищни блокове. Осветителни силови инсталации в блоковете. Продължи някъде около две години и нещо. Това бяха първите блокове, които строиха до гимназията едните и другите бяха до музикалната школа, до Телеграф капия. Бях поканен да отида на работа в електроснабдяване. Направих го това нещо. Там работех като ръководител на контролната електроинспекция, към отдел "Разпределение и пласмент на електрическата енергия". Там работих до 1973 г. 1972 г. беше започнало строителството на летището. То беше започнато като селскостопанска защитна база, с дължина на полосата някъде около 800 метра.

През 1973 година Стоян Бързашки е поканен да работи в новоизграденото летище Видин.

"С удоволствие приех, тъй като още в ранните години на техническото си обучение, аз се занимавах още и с авиационни дейности. Скокове парашутни, курсове безпилотни, пилотни и т.н. Това ме накара да отида с удоволствие на летището. До постъпването, месец септември, бях назначен и работех по монтажа на апаратурите и съоръженията. Месец септември става откритието официално на летището. Продължихме да работим след това, като летище, със сутрин самолет и следобед самолет по разписание. Линията е Видин-София. След това имаше един, който трябваше да лети до Варна и до Бургас лятното разписание. Имаше и такива полети. Малко бяха. Оказаха се, че не са рентабилни и бяха прекратени. Това продължи някъде до 2002 г. По времето на министъра на транспорта и финансите, онзи Краус беше и Иван Костов,  те с голямо желание казаха, че този комунистически град не трябва да има химия, не трябва да има вакуумна, не трябва да има ЗРИ, не трябва да има летище и т.н., списъкът е дълъг. Бяха прекратени полетите, след това - заповед за закриване на летището. Летището се закри някъде 2002-2003 г., не мога точно да се сетя. Някои от нещата се предадоха на стопанисване, на съхранение на градския съвет. Преди да бъде закрито се бяха предприели действия по удължаване на полосата, по осъвременяване на авиационната техника, в смисъл наземната техника за летене на самолетите. Достигнахме дължина на полосата 2200 м. Трябваше още 800 м. да става 3000, за кацане на всякакъв тип самолети. Това е било. Аз през това време усъвършенствах себе си. Завърших още две технически училища задочно. И до 1997 г., когато навърших годините и стажа за пенсиониране. Пенсионирах се и оставих колегите да работят. При закриването тях ги разпределиха по София, Варна, Пловдив, за да не ги уволнят и за да не ги съкратят. Това беше хубаво действие от страна на ръководството на РВД. Нашата служба беше към Ръководство на въздушно движение, т.е. РВД. По времето на цялото строителство на летището, бил съм, дето се казва сърцето или непосредствения участник и ръководител на всички неща, които се извършваха на самото летище. Всички полети се извършваха със самолети Ан-24. Аварии не сме имали. Предпоставки за катастрофи не сме имали. Всички моменти бяха хубави. Хората бяха ентусиазирани, настроени много положително."

Ръководството на въздушното движение на летище Видин се е състояло от около 23-ма служители. Работела е и службата "Аерогара" - това са гаровите служители, които са се занимавали с пътници, билети, багаж, чистене и подреждане. Работните смени са били през ден, по 12 часа, т.е. един ден работиш един почиваш.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Кандидати за подмяна на отоплителните уреди проверяват дали са одобрени по проекта.

Във Видин продължава подмяната на старите отоплителни уреди с нови

Над 3300 кандидати са одобрени по първата покана на новия проект за подмяна на старите отоплителни уреди във Видин . Общо 4 660 домакинства подадоха заявления за участие. По част от заявленията има забележки, които в едномесечен срок могат да бъдат отстранени, обясни заместник-кметът Десислава Тодорова : "Одобрени са 3364 заявления за интерес,..

публикувано на 05.03.25 в 14:32

Ученици от Видин почетоха Освобождението с рецитал и изложба

Средно училище "Петко Рачов Славейков" във Видин организира изложба и рецитал на учениците от 4-ти "а" клас с класен ръководител Валентина Войнова по повод 3 март . Отбелязването на празника беше под мотото “Освобождението на България - нашата гордост”.  "Много добре се справиха децата, като за тях беше едно незабравимо изживяване...

публикувано на 05.03.25 в 14:30

Общинският съвет в Макреш разгледа 7 докладни записки

Общинските съветници в Макреш се събраха на редовно заседание с дневен ред от 9 точки. По-важните от тях са докладна записка, внесена от кмета на общината Митко Антов относно Приемане на правила за ползване на пасищата, мерите и ливадите на територията на община Макреш и годишен план за паша за 2025 година. Общинският съвет гласува и одобряване на..

публикувано на 05.03.25 в 14:00

Видин се включва в инициативата "От здравето на мама за мен по-важно няма"

Видин става част от кампанията "От здравето на мама за мен по-важно няма" . Инициативата за нея е на онколога д-р Ваня Митова , началник на Отделението по хирургия на гърда и реконструктивна хирургия в Университетската специализирана болница за активно лечение по онкология в София и създател на първото мобилно приложение за рак на гърдата у нас...

публикувано на 05.03.25 в 13:00
Поглед към Стамбол капия, март 1942 година.

83 години от голямото наводнение на Видин

Днес се навършват 83 години от най-голямото наводнение в историята на Видин . То застига града в нощта срещу 4 март 1942 година , около 2:30 ч., когато водите на река Дунав заливат града с 5-метрова вълна. Причина за наводнението е задръстване на ледовете по реката. Мащабите на бедствието са огромни, а пораженията - катастрофални.  От..

публикувано на 04.03.25 в 16:53

Жителите на Връв искат асфалтирани улици и нов ВиК тръбопровод

Нерешени с години проблеми доведоха до  свикване на общо събрание на жителите на село Връв, община Брегово. Това е първото такова събрание от поне 20 години, каза пред Радио Видин председателят на инициативния комитет Галя Маринова : "Като млад човек, естествено, много неща ме възмущават. Всичко е спряло по времето на комунизма и няма никакво..

публикувано на 04.03.25 в 13:10

Ученици от Видин изграждат култура на толерантност

Ученици от видинското Основно училище "Иван Вазов" проведоха преди дни инициатива "Ден на розовата фланелка". Проявата е част от Международния ден за борба с тормоза в училище , който се заражда в Канада и се провежда всяка последна сряда от месец февруари, обясни за Радио Видин Кирил Георгиев , педагогически съветник в училището:..

публикувано на 04.03.25 в 13:00