Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бави ли новата власт строителството на пътя Видин-Ботевград?

Снимка: МРРБ

"Това щеше да е на асфалт, драгите видинчани и целият трафик от север към юг щеше да минава тук. Виждате- една година застой. Тук-там има по една кола, по един валяк, никаква мобилизация, защото те не плащат на фирмите, това е ясно. Това вече щеше да е придобивка на българите. Тировете, трафикът... всичко щеше да бъде различно...", това каза лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, който на път за Видин се отби до новостроящия се участък от новия път Видин-Ботевград в района на Димово.

На среща със симпатизанти в крайдунавския град бившият премиер повтори упреците си към четворната коалиция:

"На всеки 20 дена съм бил по трасето, сега спрях и ми се реве. А ви ги оставихме парите в сметката да го строите. Сега щях да дойда по асфалт. Защо бе, видинчани, защо спите бе? Пътят София-Ботевград-Мездра-Враца-Монтана-Видин съм ви го обещал и той ще се построи."

Според народния представител от Видин, от гражданската квота на ГЕРБ-СДС, Росица Кирова изграждането на новия път Видин-Ботевград не е сред приоритетите на управляващите. Строителството на важния инфраструктурен проект се бави, а отделените за целта средства са пренасочени:

"Средствата бяха преведени преди две години по сметка на АПИ, за да могат да бъдат резервирани за изграждането на това пътно трасе... Наистина огромно и безобразно забавяне, което се случи през последната една година. Те спряха пътищата, защото имаха съмнения за кражби и злоупотреби. Тези хора ще останат със съмненията, защото за една година не можаха да докажат нищо. Ние искаме да живеем по-добре, искаме това, което беше започнато в мандата на г-н Борисов по отношение на Видин и Северозапада, да бъде довършено. Не искаме да ни лъжат. Преди месец, когато министър Караджов беше във Видин, за да обещае, че тук ще потекат реки от мед и масло, е пропуснал да обясни, че няма средства, предвидени за пътя Видин-Ботевград. Просто парите, които бяха заделени по сметка на АПИ, този 1,05 млрд., които бяха преведени там, за да се използват само за този път, ги похарчиха."


Обективни ли са твърденията, че е спряно строителството на новия път? Отговор потърсихме от вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов:


"Не е такава истината. Фактите говорят съвсем друго. В първия участък, който започва от Видин, имаме спряна работа наистина, но тя е, защото се извършват важните и изискуеми от закона устройствени процедури, а те са по искане на Община Видин, защото се променя нивелетата на пътя и също така има промени в Подробния устройствен план. Така че там има някакво спиране, което обаче е предвидено и е част от процедурата. Вторият участък, който е Макреш-Бела, там сме готови над 60% и не просто не сме спирали работа, а напротив- там ще завършим с една година предсрочно, т.е. ноември тази година между Макреш и Бела ще бъде пуснат участъкът. Участъкът Бела-Ружинци, където по принцип нашият срок за завършването му е края на следващата година, ще бъде спазен. Там имаме десетина процента само напредък, но това е и нормалното за този етап. Мога да успокоя видинчани и жителите на целия регион, че няма забавяне, напротив- ще имаме предсрочно предаване на някои от участъците. В участъка Мездра-Ботевград също се работи. Там няма нещо, което да възпрепятства предаването на пътя в срок. Срокът на целия скоростен път ще бъде спазен. Има един проблемен участък, който още не е влизал дори в процедура по ЗОП, за да бъде строен, но това е предстоящо. В този и следващия месец ще се проведат тези процедури. Така е наследено и това работим в момента."

Министър Караджов опроверга твърдението на бившия премиер Борисов, че "ако управляваше ГЕРБ, трасето Видин-Монтана-Враца щеше да се строи с максимални темпове и шофьорите вече да карат по магистрала".

"Далеч не е реалистично, защото за част от трасето няма устройствени планове има промени в трасето, т.е. строителството 2019 година е било започнато само колкото да се пререже лентата. След това повече от година и половина е стояло замразено, докато се снабдят документите за първите участъци, а за част от тях все още ги нямаме. Такъв е законът и той трябва да бъде спазен."

Средства за строежа на пътя са осигурени, добави вицепремиерът Гроздан Караджов:

"Парите от сметката на АПИ не са изчезнали, но по време на служебното правителство бяха използвани за енергийни помощи. Наистина бяха извадени от там, но разполагаме със средства по централен бюджет, така че когато има разплащания за магистрала "Хемус" например, тези пари се изваждат от централен бюджет. За пътя Видин-Ботевград парите са си в АПИ и се разплащат от "текущи разходи", така че ние нямаме затруднения с финансирането, напротив- тази година АПИ е с едно от най-добрите финансирания за последните поне 10 години."

Проектът за нов скоростен път Видин-Ботевград не е застрашен, категоричен е регионалният министър.

"Този проект е бил застрашен още като е пуснат на "ин хаус" процедури, защото е даден да се строи на държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД, то от своя страна няма тази възможност само да го строи и го преотдава чрез договори за доставки, договори за наем на техника, което застрашава гаранциите по тези договори, защото кой носи гаранция за построения път. Една нова магистрала би трябвало да има поне 10 години гаранция. В момента никой не носи тази гаранция- носи я сямата държава, което не е честно- хем да си плащаш, хем да си носиш отговорността и гаранциите за бъдещи дефекти. Заради това основното застрашаване на проекта е станало още, когато е бил сключен този тип договор, но предстои неговото оздравяване с участието на Народното събрание, така че вероятно това застрашаване също ще отпадне и ще имаме много по-ясни изпълнители на строителството с много по-категорични гаранции на изпълнението."

Новият път Видин-Ботевград е с обща дължина 190 километра, от тях 88 километра са в строеж с различен напредък, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура". Строежът на първия участък- 29 километра от Видин до Макреш, временно е спрян, защото се чака от Община Видин изготвянето и приемането на Подробен устройствен план. Радио Видин изпрати официално запитване до пресцентъра на Общината работи ли се по изготвянето на устройствен план. Възложен ли е и в какви срокове ще бъде готов? Отговор обаче засега нямаме.

Следващият участък е Макреш-Бела. Там напредъкът е най-голям и се очаква да бъде завършен предсрочно- още през ноември тази година. Третият участък Бела-Ружинци е също в етап на изпълнение, планира се да бъде готов до края на следващата година. Заради съдебно обжалване, процедурата по изграждането на следващите 40 километра- от Ружинци до Монтана, обаче все още е в начална фаза. Оптимистичният вариант е строителството да започне през следващата година. С най-голямо забавяне е участъкът Монтана-Враца. Процедурата там трябва да бъде започната отначало. В начална фаза са проектирането за изграждането на още две платна на обходния път на Враца и ремонтът на четирилентовия път Враца-Мездра.

Продължава строителството на последните два участъка- 33 километра от Мездра до Ботевград. Очаква се да бъдат завършени през 2024 година. А целият път се предвижда да бъде готов през 2027 година.

Повече- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45

Горещо политическо лято

Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..

публикувано на 29.07.25 в 12:23

Ще станат ли продължителните екстремни температури новата реалност?

Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..

публикувано на 28.07.25 в 11:40

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50

"Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора..."

" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява .  Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна .  Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..

публикувано на 24.07.25 в 10:00

600 евро минимална заплата обещават управляващите - изпълнимо ли е?

Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..

публикувано на 23.07.25 в 10:45

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..

публикувано на 22.07.25 в 13:05