Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сам в колата

Понятието "родителска отговорност" покрива задълженията и правата, свързани с поемане на грижи за личността на детето. Тя включва отговорност за осигуряване на подслон, храна и дрехи, както и отговорността за отглеждането на самото дете, както и правото за представляване на детето пред закона. Лицата, притежаващи родителска отговорност за детето, могат да бъдат разглеждани като "титуляри на родителска отговорност".
 
Да вземем за пример един такъв случай:

Видин. Спирка на градския транспорт, в непосредствена близост до МБАЛ "Света Петка". Движение? Колкото искаш. Паркирани коли? Почти една до друга... Изневиделица лек автомобил влиза в насрещното движение, мушва се между паркираните коли и се настанява на спирката. До тук нищо ново. От колата излиза млада жена, затръшва вратата откъм водача и след бързо оглеждане пресича булеварда почти бягайки. А в колата- със свалени стъкла на предните врати, остава невръстен хлапак с биберон в уста. Детето се повърта, оглежда и прелазва между предните и задните седалки. Накрая решава да слезе... Откъм движението...
 
Хората с по-слаби нерви тук се хващат за главата и викат: "Да пази Бог!" В случая детето има късмет, че случаен минувач е готов да се намеси. Вратата е затворена. Детето, макар и леко разплакано, е извън опасност. След минути майката се връща, пали колата и потегля... Защо ви занимаваме с това, уважаеми слушатели? Защото ако тази майка продължава да оставя детето си без надзор по булевардите на Видин, кой може да обещае, че винаги там ще се намери по един добър човек, който да държи под око хлапето, докато тя нехае?...

"Съгласно разпоредбите на чл.133 ал.2 от Закона за движение по пътищата превозването на деца до 12 годишна възраст е забранено на задната седалка на мотоциклет или мотопед и на предната седална на лек автомобил, освен ако за детето е поставена допълнителна специална седалка. С глоба от 50 лева се наказва водач, който превозва деца в нарушение на законовите разпоредби, без използване на безопасителните детски седалки. Водачът на спряно за престой или паркирано пътно превозно средство е длъжен да вземе мерки превозното средство да не може да се приведе в движение или да потегли само. Когато в автомобила има дете, водачът е длъжен да вземе следните мерки- да включи на ръчна спирачка, да не оставя ключа на таблото, да заключи вратите на автомобила или да остави детето под наблюдение на човек. Водач, който е в нарушение, се наказва с глоба до 20 лева"- обясни комисар Ваньо Димитров, началник отдел "Охранителна полиция" към Областната дирекция на полицията във Видин.

"Законът за закрила на детето предвижда санкции за подобни случаи. В чл.8 ал.8 родители и лица, полагащи грижи за деца, се задължават да не оставят без надзор и грижа децата до 12 годишна възраст, ако с това се създава опасност за тяхното физическо, психическо и нравствено развитие. В случай, че има нарушение, родителят се наказва с глоба от 1000 до 2000 лева за първо нарушение, а при повторно- между 2000 и 5000 лева, според чл. 45 ал.4 от административно-наказателните разпоредби на Закона за закрила на детето. Ако граждани станат свидетели на подобни случаи, е редно да сигнализират в Агенцията "Закрила на детето", но въпреки всичко личната отговорност на родителите трябва да е на първо място"-
коментира случая Лиляна Петрова, началник отдел "Закрила на детето" към дирекция "Социално подпомагане" Видин.

Да си родител никога не е било лесна работа. Дори напротив, това е най-отговорният ангажимент, който човек поема в живота си. Затова в развитите общества хората се подготвят специално, за да станат родители. Нашето общество е странно- имаме цивилизация, демокрация, но мисленето ни е примитивно, липсващо понякога. Иначе няма как да си обясним как една майка може да остави само любимото си хлапе в колата, която е спряла в трафика- с ключове в контакта, отворени прозорци, отключени врати и без надзор... Последиците можеше да са фатални- твърде висока цена за научаването на един урок по родителство. Дано погледът отстрани към конкретния случай да помогне на анонимните герои в нашата история да видят и преценят реалните опасности, на които сами са се подложили...
По публикацията работи: Екип НОВИНИ

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29