Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За проблемите в общинския транспорт

В Тополовец искат редовен транспорт, във Враца пускат електробус

Снимка: Радио ВИДИН

Една от най-дискутираните теми, особено в по- големите населени места на страната, е именно общинският транспорт. За съжаление, проблемите никак не са малко. Започваме темата в "Посоките на делника" с междуселския транспорт в една от крайните точки на Северозападна България- община Кула. Жители на село Тополовец се оплакаха пред наш екип от липса на всякакъв транспорт от и към общинския център. Ани Цекова записа техните мнения.

"Нямаме връзка с общината. Приемен ден има веднъж в седмицата, а няма как да стигнем до общинския център. Искаме да минем към видинската община. Имаме по-чест и редовен транспорт с община Видин, отколкото с Кула"
- казаха жителите на Тополовец.

В община Видин, обаче има още какво да се желае по думите на Венета Йорданова, експерт "Транспорт и разрешителни режими" в местната управа:

"В момента работим по договори, които са пред изтичане. Подготвяме нов конкурс за линиите от градската пътна мрежа и училищните превози. Ще видим какво ще ни предложат превозвачите"- каза Венета Йорданова.

Поглед и към община Козлодуй по темата тази сутрин. Сътрудникът ни Ния Паскалева попита жителите на крайдунавския град доволни ли са от общинския транспорт:

"Не използвам градски транспорт, защото разчитам на личния си автомобил... Налага ми се много често, но определено не съм доволна от услугите на градския транспорт ... Много от хората също са недоволни."

Сътрудникът ни Петко Котларски се включи с репортаж по темата тази сутрин. Той разговаря с Методи Михов, главен експерт "Стопански дейности и транспорт" към община Мездра.

"Транспортното обслужване в нашата община е организирано чрез превози по транспортна схема, извършвани от три транспортни фирми, с които сме сключили договор за обществен превоз на пътниците. Фирмите превозвачи изпълняват съвестно своите задължения и транспортът е редовен"- каза Методи Михов.

СнимкаОбщинската управа на Враца работи над възможностите за модернизация на обществения транспорт, предаде от града под Околчица Жоро Александров. В това увери кметът на града Николай Иванов, който в края на миналата седмица свика брифинг, за да представи свършеното до този момент от администрацията му. Срещата с медиите се превърна в ключова, тъй като същия ден местната фирма "Тролейбусен транспорт" спря работа заради разкопаване на възлови кръстовища заради плана за воден цикъл на града, а по улиците вървеше само пуснатият тестово електробус.

"Благодаря на представителите на чешката фирма-производител, че напълно безплатно реши да използва своето превозно средство във важен за нашите граждани момент" - отбеляза Николай Иванов. Кметът на Враца допълни, че общинската управа планира разширение на транспортната си схема и че предложението за модернизация е включено в Стратегията за развитие на Северозападния регион.

"Електробусът е едно екологично и икономически изгодно транспортно съоръжение. То излиза по-евтино и защото не налага изграждането и поддържането на контактна мрежа. Това ще е приоритет пред общинското ръководство в следващите години" - каза Николай Иванов.

"Превозът е 5 пъти по-евтин от този, който осъществяваме сега. Тъй като във Враца тролейбусният транспорт има и социална функция - помага на социално-слаби и пенсионери да се придвижват с едни от най-евтините билети в цялата страна, ние гледаме с интерес към новия електробус. Отделно от това, нашият автопарк е остарял, а средствата за ремонти се увеличават"
- смята пък управителят на "Тролейбусен транспорт" във Враца Николай Вълков.

"След 2020 г. Европейската комисия планира да извади от употреба транспортни средства с двигатели с вътрешно горене от централните части на европейските градове. Което означава да се сбогуваме с автобусите на дизел и метан"-  припомни Емил Кимак, представител на чешката фирма-производител. С едно зареждане машините изминават между 180 и 220 км в градска среда, а между населените места- 150-170 км. Цената на един изминат километър е 11 лева, което е сериозно икономическо предимство.

Сътрудникът ни Петя Генова информира, че основните проблеми на обществения транспорт в община Берковица са свързани с междуселищните линии.

"Намаляването на населението означава по-малко пътници и липса на каквато и да е рентабилност. Проблемът е ясен, но трудно може да бъде решен"- каза за Радио ВИДИН Радослав Найденов, заместник кмет на община Берковица и добави: 

"Линиите не са атрактивни и дори и след субсидирането на държавата, пак остават незаети линии и няма фирми, които да кандидатстват за изпълнението им. До всички села има автобусни линии към момента, но в повечето от тях те не са достатъчни или са нередовни. Невъзможността Общината да се пребори с нерегламентираните таксита също е част от проблема"- смята заместник-кметът.

Берковица е неголям град и почти всяко разстояние може да се мине пешком, ето защо в града от дълги години има само една градска линия. Оказа се, че и това вече е минало. Причината- фирмата, която е обслужвала линията до сега няма човешки ресурс. Влаковете също са силно редуцирани. В момента само три влака тръгват от Берковица към Монтана, Бойчиновци и Мездра, където се правят връзки с цялата страна.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49