Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Има ли място изкуственият интелект в училище

Снимка: pixabay.com

Изкуственият интелект променя пазара на труда, сочи анализ на Икономическия и социален съвет.  Препоръката е да се инвестира в обучение, но готово ли е образованието за това? Говорим с преподаватели по информатика в Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I" във Видин. Попитахме какво мислят и учениците.

Държавата трябва да има активна роля в образованието и обучението с цел придобиване и развитие на дигиталните умения, свързани с изкуствения интелект, препоръчват от Икономическия и социален съвет в анализ за влиянието на новата технология на пазара труда. Според доклада, масовото прилагане на мерки за повишаване на грамотността в областта на изкуствения интелект и въвеждането на подходящи последващи действия биха могли да допринесат за подобряване на условията на труд и в крайна сметка да поддържат процеса на утвърждаване и иновации в ЕС. 


Според преподавателя по информатика, Даниела Цветкова, от технологиите трябва да се възползваме по най-добрия начин. 

"Училището е готово да посрещне тази необходимост да запознае учениците от средното образование с изкуствен интелект. Примерно, в нашето училище се изучава профил "Информатика". Това е програмиране и ние показваме основните неща, които са необходими за създаване на софтуер, който може да бъде използван като основа на изкуствен интелект. Това знание не е заложено в учебните програми по информатика, но чрез странични занимания и допълнителни занимания ние запознаваме част от учениците."

Даниела Цветкова посочва за пример видео уроци, които започват още през 2017 година с Огнян Кабранов от екипа на Apple в Калифорния. Идеята е да запознаят дванайсетокласниците с възможностите на изкуствения интелект, за да разберат видинските ученици как се развиват технологиите извън страната ни. Темата, която Огнян Кабранов представя е за автономните автомобили. По онова време колите, които се движат без шофьор са все още нещо като мираж за видинските ученици.   

"Накрая се получи едно много хубаво помагало, което кръстихме "Въведение в изкуствения интелект - за гимназисти". Успяхме в него да включим няколко глави, с които запознавахме учениците, примерно с автономните превозни средства и изкуствения интелект. Показвахме им автомобил, компютър - сензори и какви алгоритми действат, за да може да се превърне в автономно превозно средство. След това ги запознахме с езика за програмиране Python, за което през 2017 година в училище все още не се говореше и на учениците стана много интересно. След това ги запознахме с това как да анализираме и класифицираме сантименти в текст, което също е част от изкуствения интелект, използван за анализ на ревютата на дадени продукти. Също така могат да се направят и изводи, да речем за дадени ресторанти, като се направят анализи на настроенията и нагласите на клиентите. Също така сме правили разпознаване на ръкописен текст, за който също се ползва изкуствен интелект за превръщането му в графика, за де се установи това ръкописно нещо на коя буква или цифра прилича. Много беше интересно за учениците."

Според учителя по информатика и информационни технологии Светослав Иванов, от новите технологии, включително и изкуствения интелект, сме засегнати всички. Като преподавател вече му се е налагало да разплита казуси.

"Така се развива светът глобалистично и технологично, че дори професии, които до момента не бяха обвързани с ползването на компютърна технология, вече и те използват. Аз вече срещам разни казуси в работата си, на които в най-скорошен срок, говоря за седмици или месеци напред, ще трябва да търся адекватно решение и то точно в метода на преподаване и взаимодействие с учениците. В такива компютърни предмети като програмиране, информационни технологии, примерно операционни системи, там има доста практика. И теорията, и практиката вече с много бърз достъп до интернет може да бъде намерена от различни източници и да бъде ползвана наготово. Сега вече всичко е на два клика разстояние, както се казва. Това е положителното. Платформите с изкуствен интелект, може да се напише даден въпрос, дори се води диалог с отсрещния така наречен "модел на изкуствен интелект", той ни връща много бързо отговор на най-различни въпроси, от най-различни сфери на живота. Това е много хубаво и много полезно до един момент. Проблемът за нас като преподаватели, а и като хора е, че ние се превръщаме в консуматори на готова информация, готови идеи дори. Технологиите могат да бъдат полезни, но по отношение на информацията, която получаваме има един голям проблем. Аз лично го срещам в училище. Това е отнемането на умението за мислене и логическо разсъждение. Ще се наложи да измислям нови задачи, с нови предизвикателства, за да може учениците да имат нуждата и предизвикателството да помислят върху дадения им проблем и този проблем да не може да бъде решен с едно копиране на въпроса в онлайн платформата. Конвенционалните задачи, които предишни години аз съм решавал и съм давал на ученици, сега могат за 20, 30 секунди, в зависимост от скоростта на интернета, да получат наготово решение от платформите за изкуствен интелект. Налага се да се борим с платформите, като даваме странни изисквания на задачите, за които изкуственият интелект не би се досетил."

Според дванайсетокласници в профилираната природо-математическа гимназия, изкуственият интелект би могъл да е от помощ за учениците, но има и рискове.

"Изкуственият интелект може да бъде полезен, зависи за какво го използваш. Ако го използваш, за да видиш нови неща, които не можеш да намериш в интернет, а ги няма в учебниците, могат да свършат доста работа... Смятам, че със сигурност трябва по някакъв начин да се въведе тази нова технология, защото би могла да бъде много полезна на учениците. Също трябва да се отбележи, че понякога можем да се натъкнем на подвеждаща информация от изкуствения интелект, но определено е технология, която трябва да се използва и развива."

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Изкуственият интелект променя пазара на труда, препоръката е да се инвестира в обучение

Изкуственият интелект създава нови възможности на пазара на труда, трансформирайки работните места, професиите и работната сила, сочи анализ на Икономическия и социален съвет . Препоръката е да се инвестира в обучение. Анализът "Очакваните ефекти от влиянието на изкуствения интелект върху пазара на труда в България. Предложения за конкретни..

публикувано на 09.10.24 в 13:10

Каква подкрепа за местните общности осигурява МИГ- Лом

Местна инициативна група- Лом е регистрирана през 2017 година. Какви са ползите от сдружението за местните хора показа екипът на организирана обиколка на част от бенефициентите. "Смисълът е за формиране на една общност и хора като междинно звено и хора, които да подпомагат местния бизнес, земеделците и неправителствените организации в лицето..

публикувано на 07.10.24 в 12:04

Дунавци чества 50 години от обявяването си за град

Дунавци празнува 50 години от обявяването на населеното място за град. Честването съвпада с 10-ия Международен фолклорен фестивал "Дунавци пее и танцува". Тържествата ще продължат три дни, каза кметът Димо Скорчев:  "Това са два празника в едно, затова ще продължат в рамките на три дни. Имаме поканени състави - танцови и певчески групи...

публикувано на 04.10.24 в 08:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07