Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Има ли място изкуственият интелект в училище

Снимка: pixabay.com

Изкуственият интелект променя пазара на труда, сочи анализ на Икономическия и социален съвет.  Препоръката е да се инвестира в обучение, но готово ли е образованието за това? Говорим с преподаватели по информатика в Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I" във Видин. Попитахме какво мислят и учениците.

Държавата трябва да има активна роля в образованието и обучението с цел придобиване и развитие на дигиталните умения, свързани с изкуствения интелект, препоръчват от Икономическия и социален съвет в анализ за влиянието на новата технология на пазара труда. Според доклада, масовото прилагане на мерки за повишаване на грамотността в областта на изкуствения интелект и въвеждането на подходящи последващи действия биха могли да допринесат за подобряване на условията на труд и в крайна сметка да поддържат процеса на утвърждаване и иновации в ЕС. 


Според преподавателя по информатика, Даниела Цветкова, от технологиите трябва да се възползваме по най-добрия начин. 

"Училището е готово да посрещне тази необходимост да запознае учениците от средното образование с изкуствен интелект. Примерно, в нашето училище се изучава профил "Информатика". Това е програмиране и ние показваме основните неща, които са необходими за създаване на софтуер, който може да бъде използван като основа на изкуствен интелект. Това знание не е заложено в учебните програми по информатика, но чрез странични занимания и допълнителни занимания ние запознаваме част от учениците."

Даниела Цветкова посочва за пример видео уроци, които започват още през 2017 година с Огнян Кабранов от екипа на Apple в Калифорния. Идеята е да запознаят дванайсетокласниците с възможностите на изкуствения интелект, за да разберат видинските ученици как се развиват технологиите извън страната ни. Темата, която Огнян Кабранов представя е за автономните автомобили. По онова време колите, които се движат без шофьор са все още нещо като мираж за видинските ученици.   

"Накрая се получи едно много хубаво помагало, което кръстихме "Въведение в изкуствения интелект - за гимназисти". Успяхме в него да включим няколко глави, с които запознавахме учениците, примерно с автономните превозни средства и изкуствения интелект. Показвахме им автомобил, компютър - сензори и какви алгоритми действат, за да може да се превърне в автономно превозно средство. След това ги запознахме с езика за програмиране Python, за което през 2017 година в училище все още не се говореше и на учениците стана много интересно. След това ги запознахме с това как да анализираме и класифицираме сантименти в текст, което също е част от изкуствения интелект, използван за анализ на ревютата на дадени продукти. Също така могат да се направят и изводи, да речем за дадени ресторанти, като се направят анализи на настроенията и нагласите на клиентите. Също така сме правили разпознаване на ръкописен текст, за който също се ползва изкуствен интелект за превръщането му в графика, за де се установи това ръкописно нещо на коя буква или цифра прилича. Много беше интересно за учениците."

Според учителя по информатика и информационни технологии Светослав Иванов, от новите технологии, включително и изкуствения интелект, сме засегнати всички. Като преподавател вече му се е налагало да разплита казуси.

"Така се развива светът глобалистично и технологично, че дори професии, които до момента не бяха обвързани с ползването на компютърна технология, вече и те използват. Аз вече срещам разни казуси в работата си, на които в най-скорошен срок, говоря за седмици или месеци напред, ще трябва да търся адекватно решение и то точно в метода на преподаване и взаимодействие с учениците. В такива компютърни предмети като програмиране, информационни технологии, примерно операционни системи, там има доста практика. И теорията, и практиката вече с много бърз достъп до интернет може да бъде намерена от различни източници и да бъде ползвана наготово. Сега вече всичко е на два клика разстояние, както се казва. Това е положителното. Платформите с изкуствен интелект, може да се напише даден въпрос, дори се води диалог с отсрещния така наречен "модел на изкуствен интелект", той ни връща много бързо отговор на най-различни въпроси, от най-различни сфери на живота. Това е много хубаво и много полезно до един момент. Проблемът за нас като преподаватели, а и като хора е, че ние се превръщаме в консуматори на готова информация, готови идеи дори. Технологиите могат да бъдат полезни, но по отношение на информацията, която получаваме има един голям проблем. Аз лично го срещам в училище. Това е отнемането на умението за мислене и логическо разсъждение. Ще се наложи да измислям нови задачи, с нови предизвикателства, за да може учениците да имат нуждата и предизвикателството да помислят върху дадения им проблем и този проблем да не може да бъде решен с едно копиране на въпроса в онлайн платформата. Конвенционалните задачи, които предишни години аз съм решавал и съм давал на ученици, сега могат за 20, 30 секунди, в зависимост от скоростта на интернета, да получат наготово решение от платформите за изкуствен интелект. Налага се да се борим с платформите, като даваме странни изисквания на задачите, за които изкуственият интелект не би се досетил."

Според дванайсетокласници в профилираната природо-математическа гимназия, изкуственият интелект би могъл да е от помощ за учениците, но има и рискове.

"Изкуственият интелект може да бъде полезен, зависи за какво го използваш. Ако го използваш, за да видиш нови неща, които не можеш да намериш в интернет, а ги няма в учебниците, могат да свършат доста работа... Смятам, че със сигурност трябва по някакъв начин да се въведе тази нова технология, защото би могла да бъде много полезна на учениците. Също трябва да се отбележи, че понякога можем да се натъкнем на подвеждаща информация от изкуствения интелект, но определено е технология, която трябва да се използва и развива."

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00

Ще бъде ли спряно решението за повишение на минималната работна заплата?

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..

публикувано на 13.11.24 в 10:45
Яница Петкова

Яница Петкова: Отново надделяват партийните, а не обществените, интереси

Депутатите от новоизбрания 51-ви парламент положиха клетва. По-трудната задача обаче е да сформират управляващо мнозинство. Ще се намери ли консенсус в парламента или резултатите от изборите вече предопределиха краткия му живот? Непреодолими ли са разделителните линии и докога политиците ще ни предлагат още от същото? Какви са изводите от първия..

публикувано на 12.11.24 в 13:59

Подходящо ли е по-късно начало на учебния ден за по-малките ученици?

Учениците от първи до четвърти клас да започват по-късно училище, предлагат родители. Със започването на учебните часове в 9:00 часа, а не в 7:30 или 8:00 ч.,  учениците ще могат да са по-ефективни в усвояването на знанията и да се представят по най-добрия начин, посочват от Асоциация "Родители". Като пречка за по-късното започване на учебния..

публикувано на 11.11.24 в 11:00
Първан Симеонов

Първан Симеонов: България е изправена пред своеобразен граждански конфликт

Политическото напрежение в навечерието на свикването на 51-вото Народно събрание продължава да расте.  Постоянните нови условия отдалечават партиите от преговори за кабинет.  Ще излъчи ли генерална промяна на политическата сцена предсрочният вот или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Компромис или избори през пролетта?..

публикувано на 07.11.24 в 10:00

Ще бъде ли върнат 20% ДДС за хлебари и ресторантьори?

Проектобюджетът на страната за 2025 година ще е с 3% дефицит. Това заяви служебният министър на финансите Людмила Петкова след заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество, проведено преди дни. По думите ѝ внасянето на проектобюджета ще бъде забавено и той ще бъде предложен на следващия 51-ви парламент. Става ясно, че в проекта..

публикувано на 06.11.24 в 10:45

Северозападът за 10 години - от "Червена крепост" до "Бастион на ДПС"

За редовно купуване на гласове, контролиран вот и изборни манипулации в България се твърди не от вчера. След последните предсрочни парламентарни избори обаче проблемът изглежда се задълбочи. Редица политически формации поискаха касиране на изборите, президентът Румен Радев също критикува начина, по който бяха проведени. Северозападът често е сочен от..

публикувано на 05.11.24 в 12:47