Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не размерът на глобите е важен, а решаването на проблема със събираемостта

Владимир Тодоров, АПК: Един километър по-ниска допустима скорост на магистралите спасява 2000 живота годишно

По-бързото административно производство - стъпка в правилната посока

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от експерстите, участвали в дискусията, е Владимир Тодоров, председател на Асоциацията пострадалите при катастрофи.

Радио ВИДИН: Как протече срещата, има ли позитивен резултат от нея?

"Бяха представени идеите на въпросното изменение. Има популярни неща: махането на синия талон, премахването на стикера на Гражданска отговорност, намаляването на скоростта на магистралите на 130 км. За мен по-важните неща са свързани с повишаване събираемостта на глобите и процедурите по връчване на наказателни постановления, актове и фишове. Въвеждат се модерни способни, включително чрез имейл и електронно призоваване, както и възможността други органи, освен Пътна полиция, да връчват наказателни постановления и фишове. Това ще разшири обхвата. В крайна сметка тези процедури, тези практики, са свързани с това да не се бяга от отговорност. Задължително е тези практики да се преустановят. Привествам темата за средната скорост. Беше казано, че вече има много софтуери, такива типове навигационни устройства и системи, които предупреждават водачите къде има поставена камера. Когато обаче имаш система за средна скорост, няма как да превишиш скоростта, защото след това трябва да спреш и да чакаш след това. Регламентира се и възможността да се мине на технически преглед, ако се дължат глоби. Важно е и фиксирането на размера на глобите. Глобите няма да има при тях субективен фактор, т.е да решава началникът на полицията, а сумата ще бъде фиксирана. Това е вид антикорупционна мярка. Повторните и системните наказания стават много сериозни. Добри са тези мерки. Тепърва ще минават през Народно събрание, така не знаем какъв ще е крайният резултат.

Радио ВИДИН: Все пак това е едната страна на проблема - стъпка в правилната посока, да, но ще доведе ли до нормализиране по най-опасните пътища в Европа?

"Тук говорим само за един елемент от пътната безопасност - това е санкционната политика на държавата. Ясно е, че всички други въпроси като обучение, инфраструктура, автопарк, прегледи - те не се засягат, няма как. Проблемите си остават. Не са от компетенцията на МВР. В случая МВР прави закон от тяхната камбанария. Това, което са подготвили, като цяло са добри предложенията".

Радио ВИДИН: Като че ли усещам да изказвате съмнения, че Парламентът ще гласува промените.

"Не мога да знам, защото виждате, че в момента няма нещо, което е сигурно там. Имаме много различни мнения - и политически, и лични".

Радио ВИДИН: Проектът предвижда максималната скорост по българските магистрали, която преди години правителството на Борисов увеличи на 140 км/ч, отново да стане 130 км/ч. Обаче това предложение предизвиква най-много спорове. Защо?

"Тези 10-20 км са толкова важни, защото има изследвания на Европейската комисия, което казва, че намалянето на средната скорост само с 1 км води до спасяване на 2000 човешки живота годишно. Има значение дали карате със 130 или 140, спирачният път е различен. Само в две държави в Европа допустимата скорост на магистралите е 140 - Германия и Полша. С Германия няма какво да се мерим. В държавите с най-малко загинали и ранени, т.е Холандия и Великобритания, при втората скоростта е 110, при първата 120. Това са държави, при които нивото на инфраструктурата е отлично, при техният автопарк - нови коли... виждаме, че са решили да карат със 120. При нашите дупки и стари таралясници не е добра идея да се кара със 140".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Стабилни ли са приходите ни и за какво харчим повече?

Ръстът на доходите в България отново изпреварва този на разходите през първото тримесечие на годината, сочат данни от Националния статистически институт. Тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през първото тримесечие е 3271 лв. и нараства с 15.2% спрямо същия период на 2024 година, изчисляват от националната статистика. В..

публикувано на 21.05.25 в 10:45

Защо се бави пътят Видин-Ботевград: заради политическата криза, не е приоритет или проектът е саботиран

Строителството на пътя Видин-Ботевград или не е приоритет за настоящото правителство, или наблюдаваме политически саботаж. Така обясни забавянето на инфраструктурния проект народният представител от "Продължаваме промяната - Демократична България" Андрей Цеков , който е бивш регионален министър: "От години основната болка на Видин е..

публикувано на 20.05.25 в 12:32

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25

Село Сираково – малко, но задружно

Сираково е село в Северозападна България. То се намира в община Борован, област Враца.   Днес в него са останали около 180 жители.  Селото е малко, но китно и красиво. Възникнало е в древността. В местността Пчелиня има останки от тракийско селище. Това са могили гробници на местни тракийски владетели. По време на римското..

публикувано на 16.05.25 в 12:00
Епископ Мелетий Знеполски

Епископ Мелетий Знеполски: Духът на безбожния комунистически режим не е разобличен и все още присъства в обществото

Защо и днес продължава да бъде актуална, независимо от дистанцията на времето, проблематиката за отношенията между Българската православна църква и държавата по времето на тоталитарния комунистически период?  Продължава ли да рефлектира тази връзка върху актуалните проблеми, с които се сблъскват Църквата и православните християни?  Могат ли да..

публикувано на 15.05.25 в 10:00

Ще се вдигнат ли осигурителните вноски и възрастта за пенсиониране?

Ocигypитeлнaтa внocĸa зa пeнcия да бъдe yвeличeнa c 1 пpoцeнтeн пyнĸт пpeз 2027 гoдинa и c oщe 2 пpoцeнтни пyнĸтa пpeз 2028 гoдинa. Toвa e зaлoжeнo в aĸтyaлизиpaнaтa cpeднocpoчнa бюджeтнa пpoгнoзa, пpиeтa oт пpaвитeлcтвoтo. Bъзpacттa зa пeнcиoниpaнe ce yвeличaвa плaвнo, ĸaтo ĸpaйнaтa цeл, cпopeд ceгaшнoтo зaĸoнoдaтeлcтвo, а мъжeтe и жeнитe дa..

публикувано на 14.05.25 в 10:45

Петко Петков, "Галъп": Този "подарък" от президента допълнително стабилизира правителството и го сплотява за еврото

Извънредното обръщение на президента Радев, с което поиска референдум за еврото, вдигна градусите на политическото напрежение у нас. Остро реагираха премиерът Росен Желязков, от ГЕРБ, от ПП-ДБ. Против референдума се обяви и лидерът на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски. ДПС на Ахмед Доган декларира, че подкрепя европейския път на България. От ИТН..

публикувано на 13.05.25 в 12:38